Damen gaat ‘Combat Support Ship’ bouwen voor Marine

Het kabinet heeft gisteravond met een zogenaamde D-brief aan de Tweede Kamer voorgelegd om met de bouw van het ‘Combat Support Ship’ Zr.Ms. Den Helder te starten. Met dit nieuwe schip wordt de bevoorradingscapaciteit van de Koninklijke Marine weer uitgebreid naar twee schepen. Een essentiële behoefte voor de marinevloot, waarvan Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) de bouw gaat begeleiden. Het schip kan in 2024 opgeleverd worden

Artist impression Combat Support Ship Zr.Ms. Den Helder.

Ontwerp gebaseerd op Zr.Ms. Karel Doorman

Het nieuwe Combat Support Ship (CSS) voor de Koninklijke Marine, is gebaseerd op het ontwerp van het eerder door Damen gebouwde Joint Support Ship Zr.Ms. Karel Doorman. Door een bestaand ontwerp als basis te nemen, is het mogelijk om het schip in 2024 al op te leveren. Het bijna 200 meter lange schip krijgt een 75-koppige bemanning en kan daarnaast nog 75 extra opvarenden meenemen. Er is plek voor meerdere helikopters en zo’n 20 containers. De engineering van het CSS vindt grotendeels in Nederland plaats en een groot aantal componenten wordt geleverd door Nederlandse toeleveranciers aan Damen Schelde Naval Shipbuilding. Het CSS wordt door Damen in Roemenië gebouwd, waarna de scheepstoebehoren en het Combat Management Systeem in Den Helder worden geïnstalleerd.

Directeur Hein van Ameijden van DSNS is verheugd met deze stap van het kabinet, maar wacht uiteraard het oordeel van de kamer nog af. “De Schelde is al 140 jaar de belangrijkste leverancier van Defensie en de Koninklijke Marine. Het is onze specialiteit om complexe marineschepen op tijd en binnen budget te leveren, waarbij altijd gebruik wordt gemaakt van een brede keten van Nederlandse toeleveranciers.”

Deze maand was het precies 10 jaar geleden dat de laatste opdracht voor de bouw van een groot Nederlands marineschip werd vergeven. Van Ameijden: “Gelukkig hebben we een gezonde exportmarkt, zodat we in tussenliggende jaren de in Nederland opgebouwde expertise op peil konden houden. Zo hebben we samen met de Nederlandse marinebouw 10 fregatten voor buitenlandse klanten gebouwd. Daarnaast wordt momenteel gebouwd aan een zeer complexe ijsbreker voor de Australische autoriteiten. Door deze export opdrachten zijn we nu gereed en toegerust voor de komende projecten van de Koninklijke Marine.”

DSNS bouwt naast het ‘Combat Support Ship’ ook de vervangers voor de M-fregatten van zowel de Belgische marine als de Nederlandse marine. Daarnaast is de werf vorige week, samen met haar Zweedse partner Saab Kockums, geselecteerd voor de volgende fase voor de vervanging van de Walrusklasse onderzeeboten.