Rederij Long Ships bestelt boomkorkotter bij Damen Maaskant

Het Belgische familie-visserijbedrijf Rederij Long Ships heeft bij Damen Maaskant Shipyards Stellendam een nieuwe 38 meter lange boomkorkotter besteld. Het wordt een schip van een nieuw ontwerp, het type BT3808, dat door de werf wordt ontwikkeld om 12 procent meer trekkracht te realiseren tijdens het vissen.

Beam Trawler Z-91 Franson Rederij Long Ships boomkorkotter Foto Damen Maaskant
Beam Trawler (boomkorkotter) Z-91 Franson. Foto, Damen Maaskant.

De contractondertekening was een echte familieaangelegenheid. Behalve Long Ships eigenaar Eddie Cattoor waren daarbij ook zijn echtgenote, dochter en schoonzoon aanwezig, ten teken van hun toewijding aan het lang gevestigde familiebedrijf.

Damen Maaskant heeft het nieuwe schip, de Z91 Franson, ontworpen binnen de maximale lengte en de maximale tonnage die de Belgische maritieme regelgeving toestaat. De werf heeft samen met het gerenommeerde Sipmarine B.V een studie uitgevoerd naar brandstofbesparing ten opzichte van de huidige rompvormen in Belgische visserijvloot. Hierbij is als uitgangspunt de Z-483 Jasmine van een collega reder genomen, aangezien dit het jongste schip is (2000) waarvan de digitale data voorhanden waren. Als resultaat wordt de netto stuwkracht (de kracht die overblijft om de netten te slepen) van de Z91 Franson verhoogd met 12%.

Rederij Long Ships is in 1934 opgericht door de grootvader van de huidige eigenaar, en is al die tijd in handen van de familie gebleven. Het nieuwe schip gaat de huidige boomkorkotter van Rederij Long Ships vervangen, de Z90 Francine.

“Goed moment om te investeren”

Eigenaar Eddie Cattoor van Rederij Long Ships: “We keken al wat langer uit naar nieuwbouw. Nu is de tijd rijp. Visprijzen en quota zijn naar tevredenheid, er valt met de gasolieprijs te leven en ons vaartuig is afgeschreven. Kortom, een goed moment om te investeren. Als Belgische vloot zijn we te lang blijven stilstaan, we hebben nog wel wat in te halen.”

Rederij Long Ships is van plan om met het nieuwe schip op de huidige manier te blijven doorvissen, te weten vrijwel jaarrond met de matten, behalve tijdens de zomercampagne in de Golf van Biscaje. ”Maar als de quotaverdeling niet wijzigt, hebben wij daar in het afgelopen jaar voor het laatst gevist”, vertelde Eddie Cattoor.