Kiel gelegd voor eerste SOV van DEME

Op vrijdag 13 december is de kiel gelegd voor het eerste Service Operation Vessel (SOV) van DEME op de scheepswerf van CEMRE in Yalova, Turkije. Om aan de sector van de offshore windenergie een totaalpakket van diensten te kunnen aanbieden, van installatie tot onderhoud, investeert DEME in zijn eerste SOV voor het onderhoud van windmolenparken. Dit innovatieve vaartuig, waarvan het concept is uitgewerkt door DEME en verder ontworpen in nauwe samenwerking met Vuyk Engineering Rotterdam en Marin, zorgt voor een opmerkelijke verbetering van de veiligheid, het comfort en werkbaarheid voor windmolentechnici, zelfs op een woelige zee.

Het SOV zal gekenmerkt worden door een SWATH-ontwerp (Small Waterplane Area Twin Hull), dat de impact van de golven op de bewegingen beperkt bij het naderen van de windturbines, in vergelijking met een monohull-SOV. De bemanning kan veilig overstappen bij een golfhoogten tot 2,5 meter, dankzij dit eerste DP2, twin-hulled SOV ter wereld.

Huiselijke offshore basis

Het 60 meter lange SOV wordt uitgerust met een motion compensated gangway en een dochtervaartuig om technici veilig naar de windturbines te brengen. Dit vergroot de werkbaarheid en logistieke capaciteiten van het schip. Het is ook ontworpen volgens de nieuwste normen op het gebied van comfort om er een huiselijke offshore basis van te maken voor maximaal 24 technici en een scheepsbemanning.

‘Clean Design’-notatie

Milieuoverwegingen spelen een belangrijke rol bij het ontwerp van het vaartuig. Het is ook uitgerust met een warmteterugwinningssysteem en een ‘Clean Design’-notatie. Dankzij de DP2-technologie kan het schip op een woelige zee zijn positie houden en toch minder brandstof verbruiken in vergelijking met traditionele SOV’s. Een vermindering van het brandstofverbruik tot 50 procent kan worden bereikt vergeleken met een monohull SOV.

Charterovereenkomst op lange termijn met Siemens Gamesa Renewable Energy

Het SOV, dat in 2021 klaar moet zijn, wordt door Siemens Gamesa Renewable Energy gecharterd in het kader van een onderhoudsovereenkomst op lange termijn voor de Belgische offshore windmolenparken Rentel en Mermaid & Seastar (SeaMade genoemd). Dit is het eerste SOV dat voor drie verschillende windmolenparken wordt ingezet.

“Wij blijven innoveren in offshore logistieke diensten, deze SOV is daarvan nog eens het bewijs: we zijn en blijven pioniers met dit “pitstop” concept om met één SOV het onderhoud te voorzien van drie verschillende windparken,” zegt Rene Wigmans, Head of Maritime and Aviation Solutions.