Nieuwste en grootste ro/roschip ‘Hollandia Seaways’ van DFDS aangekomen in Gent

Donderdag 5 december is het nieuwste en grootste ro/roschip ‘Hollandia Seaways’ van DFDS officieel ingehuldigd op hun Mercatordok Multimodal Terminal in Gent in North Sea Port. DFDS zet voortaan de Hollandia Seaways in op de lijn tussen Gent en het Zweedse Göteborg.

Hollandia Seaways van DFDS aangekomen in Gent Foto North Sea Port
Hollandia Seaways van DFDS komt aan in Gent. Foto, North Sea Port.

De vrachtferry Hollandia Seaways is afgelopen vrijdag in Göteborg gedoopt. Het schip kan 450 trailers vervoeren, goed voor een laadcapaciteit van 6.700 lijnmeter. Het is ruim 237 meter lang en met een ‘extra verdieping’ voor trailers valt dit nieuwe schip meteen op als het in de sluis in Terneuzen ligt of op het Kanaal Gent-Terneuzen vaart. De ferry is niet alleen groter dan de drie DFDS-schepen die nu zes keer per week op- en afvaren tussen Gent en Göteborg, het is veruit het grootste schip van de hele DFDS-vloot. Dit grotere schip neemt de plaats in van één van de drie schepen op de route. De capaciteit per week neemt daardoor met een 60o trailers toe.

Meer trailers lossen en laden in dezelfde tijd

De Hollandia Seaways is voorzien van een uniek laadkleppensysteem: drie onafhankelijke laadkleppen, die tegelijk laden en lossen van trailers toelaten, wat de verblijfstijd in de haven aanzienlijk verkort. En ook al is dit schip veel groter, de los-en laadtijd voor 450 trailers in plaats van 290 blijft 8 uur. De aanmeerinfrastructuur en de capaciteit van de gates op de terminal zijn hiervoor aangepast.

Scrubbers en walstroom

Door de grote ladingcapaciteit daalt het energieverbruik per getransporteerde aanzienlijk. De ferry is uitgerust met ‘scrubbers’, die de uitlaatgassen ‘wassen’ om zo de zwaveloxide-uitstoot te verminderen. Daarnaast is het schip uitgerust met de mogelijkheid om in de haven aangesloten te worden op walstroom.

Zes megavrachtferry’s made in China

De Deense rederij DFDS bereidt zich voor op toekomstige groei door zes megavrachtferry’s (roll-on-roll-off) te laten bouwen bij de Jinling Shipyard in China. De eerste twee schepen zijn in de loop van 2019 opgeleverd en in dienst genomen tussen Turkije en de EU om aan de groeiende vraag naar scheepscapaciteit voor logistiek-bedrijven te voldoen. De vrachtferry Hollandia Seaways is het derde schip is deze reeks en wordt op de Noordzee ingezet.