70 jaar Damen Shiprepair Oranjewerf

Damen Shiprepair Oranjewerf viert zijn 70 jarig bestaan op het gebied van reparatie, onderhoud, conversie en refit in de maritieme industrie. Korte doorlooptijden, een schat aan kennis van het personeel en een toegewijde focus op de behoeften van klanten zijn de belangrijkste kenmerken van de manier van werken van de werf in de afgelopen zeven decennia. De locatie van Oranjewerf, ten noorden van Amsterdam en dicht bij het Amsterdam-Rijnkanaal en het Noordzeekanaal, is ook een belangrijke factor in het succes; dit heeft het een gerespecteerde positie opgeleverd die zowel de binnenvaart als de zeescheepvaart dient.

Damen Shiprepair Oranjewerf PB damen 28-11-2019
Damen Shiprepair Oranjewerf

In de afgelopen 70 jaar van Damen Shiprepair Oranjewerf zijn de diensten van de werf vrijwel ongewijzigd gebleven. Toen de werf werd opgericht in 1949 door een consortium van lokale rederijen en scheepswerven, was het belangrijkste doel van de werf het aanbieden van reparatiediensten aan binnen- en kustschepen. Nu, 70 jaar later, sinds 1989, is de werf onderdeel van de Damen Shipyards Group, en kan Damen Shiprepair Oranjewerf gebruik maken van de enorme ervaring om zijn werkzaamheden voor tal van maritieme markten voort te zetten. Het huidige personeelsbestand van de werf illustreert de continuïteit van vaardigheden; sommigen hebben er meer dan 20 jaar gewerkt, een zelfs meer dan 40 jaar.

De binnenlandse cruisesector is vooral belangrijk voor Damen Shiprepair Oranjewerf. Jaarlijks bezoeken zo’n 2.400 binnenvaartcruiseschepen de stad Amsterdam. “Ongeveer 25 tot 30 hiervan komen naar Damen Shiprepair Amsterdam voor een soort van docking”, aldus Jeen van der Werf, salesmanager van de werf. De gemeenschappelijke factor die deze klanten nodig hebben, is een snelle doorlooptijd, iets dat Damen Shiprepair Oranjewerf kan realiseren tot minder dan zes uur.

Oranjewerf in de beginjaren.

“Dit is onze specialiteit – exploitanten van cruiseschepen in het binnenland kunnen passagiers om negen uur ‘s ochtends afzetten voor een leuke dag in Amsterdam en om tien uur in ons droogdok zijn. We zorgen ervoor dat het werk op tijd klaar is, zodat het schip de passagiers om drie uur ‘s middags weer kan ophalen.”

Damen Shiprepair Oranjewerf werkt nog steeds met binnenvaartcruiseschepen in het laagseizoen, maar dan is dit meestal voor werkzaamheden die langer duren zoals speciale onderzoeken of intensievere onderhoudstaken. Voor al het werk gebruikt de werf één droogdok (135 x 23 meter, met een capaciteit van 6000 ton) en één trailerhelling (100 x 11 meter, capaciteit van 1500 ton). De dokken zijn voor 95 procent van de tijd bezet.

Toen de werf 30 jaar geleden bij de Damen Shipyard Group kwam werd hun werkgebied uitgebreid met klanten uit de offshore-industrie met schepen die opereren vanuit IJmuiden en Den Helder en schepen die actief zijn in de bagger- en vrachtsector.

De Acta Orion op de Oranjewerf.