Installatieschip Orion van DEME krijgt ook een megakraan

Ook DEME bereikt opnieuw een mijlpaal bij de bouw van de ‘Orion’, een baanbrekend offshore DP3-installatieschip van de volgende generatie. Het schip is aangekomen op de site van Liebherr in de haven van Rostock, Duitsland voor de installatie van de enorme kraan met een hijscapaciteit van 5.000 ton. Deze mijlpaal luidt de laatste fase van het bouwproces in.

In maart 2018 is de bouw van de ‘Orion’ van start gegaan en in april begon Liebherr met de bouw van de reusachtige kraan. De hoogtechnologische kraan zal gemonteerd worden op het 800 ton zware voetstuk aan boord, die ook een ruimte voor “rigging”, een werkplaats en kantoorruimte zal herbergen. Met een hijscapaciteit van 5.000 ton over een reikwijdte van meer dan 30 meter, zou de kraan negen volgeladen A380-vliegtuigen in een keer kunnen heffen. Lasten kunnen tot op een ongeëvenaarde hoogte van 180 meter getild worden.

Met dit revolutionaire offshore DP3-installatieschip, dat een van de grootste schepen in de sector zal zijn, introduceert DEME een baanbrekend installatieconcept in de offshore energiemarkt. ‘Orion’ heeft een ongeëvenaarde combinatie van buitengewone transport- en laadcapaciteit, indrukwekkende hijshoogte en groene technologie. Het schip zal worden ingezet voor de bouw van de grootste offshore windparken, voor de olie- en gasindustrie, en voor de ontmanteling van offshore installaties. Zo kan de ‘Orion’ de zwaarste monopijlers, jackets, windturbineonderdelen en -structuren in één keer vervoeren en de nieuwste generatie multi-megawatt windturbines transporteren en installeren.

Met dit uitzonderlijke schip kan de offshore windindustrie een belangrijke stap zetten in de verdere kostenverlaging bij het installeren van bijvoorbeeld offshore windfunderingen, aangezien ‘Orion’ kracht combineert met een hoge precisie en de grootste monopijlers op zee kan installeren in DP3-modus.

Bij het ontwerp van het schip was ook milieuvriendelijkheid een belangrijk criterium. ‘Orion’ heeft motoren die op twee soorten brandstof kunnen draaien, waaronder vloeibaar aardgas (LNG). Het schip zal een Green Passport en een Clean Design Notation hebben. Een andere milieu-innovatie is een terugwinningssysteem voor afvalwarmte dat warmte uit de uitlaatgassen en het koelwater omzet in elektrische energie.

‘Orion’ zal in de loop van 2020 de vloot versterken en zet meteen koers naar het offshore windmolenpark Moray East in het Verenigd Koninkrijk voor de installatie van 103 jackets.

Orion Foto DEME
Orion. Foto, DEME.