Jan De Nul gaat voor 100% hernieuwbare brandstof

Jan De Nul Group voert onderhoudsbaggerwerken in de Benelux uit met 100 procent hernieuwbare brandstof. Hiermee engageert het bedrijf zich verder om zijn CO₂-uitstoot meteen en aanzienlijk te reduceren. Sleephopperzuiger Alexander von Humboldt gaat voortaan varen op duurzame hernieuwbare biobrandstof uit gecertificeerde en duurzame afvalstromen.

sleephopperzuiger Alexander von Humboldt Foto Jan De Nul
Sleephopperzuiger Alexander von Humboldt. Foto, Jan De Nul.

De sleephopperzuiger Alexander von Humboldt vaart op duurzame hernieuwbare biobrandstof uit gecertificeerde en duurzame afvalstromen. Het schip gaat onderhoudsbaggerwerken uitvoeren in de maritieme toegangswegen, op de Noordzee en in de Vlaamse Zeehavens.

100 procent hernieuwbare brandstof van GoodFuals

Deze tweede generatie biobrandstof, geleverd door biobrandstoffenmarktleider GoodFuels, verlaagt de CO2-uitstoot met minstens 80 procent en is bovendien zwavelvrij. GoodFuels pionierde in de ontwikkeling, commercialisatie en toelevering van hernieuwbare brandstof in de scheepvaart. Jan De Nul Group sloot een meerjarige samenwerkingsovereenkomst met hen af vanwege hun innovatieve karakter en duurzaamheidsgaranties.

De keuze voor 100 procent hernieuwbare brandstof kadert binnen ’de ambitieuze CO₂-reductiedoelstellingen van Jan De Nul Group. In deze context wil Jan De Nul ook samen werken met de Vlaamse overheid om op zijn laatst in 2022 een minimale CO₂-reductieplicht van 15 procent voor 80 procent van de onderhoudsbaggercontracten in Vlaanderen in te voeren. (https://www.jandenul.com/nl/pers/persberichten/jan-de-nul-maakt-ambitieuze-co2-reductiedoelstellingen-bekend).

“Waarom wachten tot morgen als het vandaag al kan?”

“Waarom wachten tot morgen als het vandaag al kan? We hebben concrete actie nodig”, zegt Bart Praet, Afdelingshoofd Baggerwerken Benelux bij Jan De Nul Group. “Door deze ingreep zijn we minstens 80 procent CO₂-neutraal. We willen hiermee aan de overheden en aan onze opdrachtgevers in de Benelux bewijzen dat als zij klimaatambities hebben en deze incorporeren in de selectieprocedures, de markt er nu al klaar voor is. Tegelijk zetten we onze sectorgenoten aan om ons voorbeeld te volgen in een hernieuwbaar en klimaatneutraal traject. Wij werken hard verder aan onze energietransitie, vertrouwend op innovatie oplossingen.”

“Onze energietransitie kan vandaag beginnen”

“Onze energietransitie kan vandaag beginnen”, vult Michel Deruyck aan, Hoofd Energiecel van Jan De Nul Group. “Doordat we in continu overleg zijn met motorenfabrikanten en andere leveranciers, weten we wat technisch mogelijk is. We blijven innoveren om duurzaam en rendabel te blijven in onze sector, en om onze klanten alternatieven te kunnen aanbieden.”

In 2050 wil de Europese Unie 80 tot 95 procent minder broeikasgassen uitstoten in vergelijking met 1990, waarvan minstens 40 procent van de vermindering in 2030 een feit moet zijn.

“De Vlaamse Overheid is blij met het gebruik van deze hernieuwbare brandstof, en zal bij de volgende aanbesteding van het baggercontract zeker een duurzaamheidscriterium inlassen voor de evaluatie van de biedingen”, zegt ir Freddy Aerts, afdelingshoofd Maritieme Toegang van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Dec 2019 >>
MTWTFSS
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Geen evenementen Geen evenementen