Bonden en werkgevers: bouw nieuwe onderzeeërs in Nederland

De vakbonden en werkgeversorganisatie VNO-NCW willen dat de 4 nieuwe onderzeeërs voor de marine zoveel mogelijk van Nederlandse makelij zijn. Dat schrijven ze in een brief aan het kabinet en de Tweede Kamer.

Noordzee, 18 mei 2010.Onderzeeboot van de Walrusklasse als search vaartuig tijdens een oefening op de noordzee.
Onderzeeboot van de Walrusklasse tijdens oefening op de Noordzee. Foto, Defensie.

Defensie wil 4 nieuwe onderzeeërs aanschaffen voor minstens 3,5 miljard euro. Op dit moment zijn er 4 scheepsontwerpers in de race voor de opdracht, het Franse Naval Group, Navantia uit Spanje, Saab Kockums uit Zweden en het Duitse TKMS. Saab en Naval Group hebben inmiddels met de Nederlandse scheepsbouwers een alliantie gesloten. Saab met Damen, en Naval met Royal IHC. Volgens De Telegraaf heeft de combinatie Saab met Damen de beste papieren, maar zit Naval hen op de hielen.

“We denken dat het er wel in zit”

De bonden en VNO-NCW hopen op veel Nederlandse inbreng. “We denken dat het er wel in zit”, zegt Hans de Boer van VNO-NCW in het NOS Radio 1 Journaal. “In de eerste plaats is het prachtig dat werkgevers en werknemers na het pensioenakkoord weer samen optrekken. Het gaat om een enorme opdracht, waar tienduizenden banen mee gemoeid zijn. Ook hooggeschoolde banen, met veel innovatie. Wij zeggen: laten we de industriepolitiek en het werkgelegenheidsaspect goed meewegen bij de aanschaf.”

Damen/Saab combinatie favoriet

De favoriet van de vakbeweging is de combinatie Damen/Saab. De bonden hebben al afspraken gemaakt met hen over werkgelegenheid, stages en opleidingen. De Boer: “En de vakbeweging heeft samen met ons een brief gestuurd aan Defensie. Het gaat niet alleen om de bouw van de onderzeeërs nu, maar ook om de exportcapaciteit die je daarmee opbouwt. Ook andere landen moeten nieuwe onderzeeërs hebben. Doen we dit op een goede manier, dan kunnen we die kennis en productie exporteren.”

“Een jaar lang werk voor 15.000 mensen”

Damen zelf zegt dat de ontwikkeling, bouw en het onderhoud van de onderzeeboten in totaal 15.000 ‘manjaren’ aan werk zal opleveren in Nederland, dus een jaar lang werk voor 15.000 mensen. “Werkgelegenheid die voor een belangrijk deel ligt in kwetsbare regio’s als Zeeland, Twente en de Kop van Noord-Holland.”

De beslissing wie de schepen mag gaan bouwen wordt in de komende weken verwacht.