MSC Gülsün het grootste containerschip ter wereld aangekomen in Rotterdam

MSC Gülsün, het grootste containerschip van dit moment is gistermiddag rond 14:00 uur aangekomen in Rotterdamse haven. Het schip is maar liefst 400 meter lang en 62 meter breed en heeft een capaciteit van 23.756 TEU. In de breedte kan het het schip 24 containers naast elkaar laden. MSC Gülsün haalt de OOCL HongKong (tot nu toe het grootste containerschip) in die twee jaar geleden in de vaart is genomen en een capaciteit heeft van 21.413 TEU.

Rotterdam 3 september 2019 Aankomst MSC Gülsün MSC Gülsün arriveerde dinsdagmiddag 4 september om 14.00 uur aan de kade van de APMT 2 terminal in de Rotterdamse haven. Het 400 meter lange en 62 meter brede schip heeft een capaciteit van 23.756 TEU (20 voets standaardcontainers) en is daarmee het grootste containerschip ter wereld. Foto Ries van Wendel de Joode/Port of Rotterdam Rotterdam 3 september 2019 Aankomst MSC Gülsün MSC Gülsün arriveerde dinsdagmiddag 4 september om 14.00 uur aan de kade van de APMT 2 terminal in de Rotterdamse haven. Het 400 meter lange en 62 meter brede schip heeft een capaciteit van 23.756 TEU (20 voets standaardcontainers) en is daarmee het grootste containerschip ter wereld. Foto Ries van Wendel de Joode/Port of Rotterdam Rotterdam 3 september 2019 Aankomst MSC Gülsün MSC Gülsün arriveerde dinsdagmiddag 4 september om 14.00 uur aan de kade van de APMT 2 terminal in de Rotterdamse haven. Het 400 meter lange en 62 meter brede schip heeft een capaciteit van 23.756 TEU (20 voets standaardcontainers) en is daarmee het grootste containerschip ter wereld. Foto Ries van Wendel de Joode/Port of Rotterdam
Aankomst MSC Gülsün bij APMT 2 terminal in de Rotterdamse haven. Foto, Ries van Wendel de Joode van Port of Rotterdam.

MSC Gülsün kwam vanuit Gdansk en vertrekt naar verwachting op 5 september om 16.00 uur naar Tanjung Pelepas in Maleisië.

View on Twitter.

Volgens Hans Nagtegaal, manager Containers van het Havenbedrijf Rotterdam is schaalvergroting in de containervaart belangrijk voor de concurrentiepositie van Rotterdam.

“Met een diepgang van 20 meter zijn wij er van overtuigd dat we ook de 30.000 TEU schepen zullen kunnen ontvangen. Verder zijn de kades stevig genoeg om ook grotere kranen te accommoderen. Onze directe concurrenten hebben die diepgang bij lange na niet”, aldus Nagtegaal.

Begin 2015 zijn er op de Maasvlakte 2, twee moderne terminals in gebruik genomen van RWG en APMT MVII die schepen van deze omvang kunnen ontvangen. Ook ECT Delta en Euromax zijn ook uitgerust om zulke grote schepen te ontvangen.