Damen bouwt eerste elektrische sleepboot voor Auckland

Damen gaat voor Ports of Auckland een volledig elektrisch aangedreven sleepboot bouwen. De RSD-E sleepboot 2513 wordt de eerste volledig elektrische sleepboot ter wereld met een trekkracht van 70 ton. Het schip voltooit de groene energiecyclus in de haven met zijn ongeëvenaarde prestaties op het gebied van duurzaamheid.

Damen RSD-E Tug 2513 artist impressions eerste elektrische sleepboot 70 ton
Artist impressions van eerste elektrische sleepboot 70 ton Damen RSD-E Tug 2513

Op 29 juli hebben Ports of Auckland een contract getekend met de Damen Shipyards Group voor de levering van het innovatieve nieuw schip. De sleper wordt in 2021 opgeleverd.

De bereidheid van Damen om anders te denken en te investeren is cruciaal geweest voor het succes van dit project,

aldus Tony Gibson, CEO van Ports of Auckland

Ports of Auckland heeft als doel gesteld om in 2040 emissieloos te zijn. Tony Gibson, CEO van Ports of Auckland: “Om dit doel te bereiken, moesten we een nulemissie-optie voor onze sleepboten vinden. We zijn erg blij met onze bestaande Damen ASD Tug 2411 en we wisten dat Damen hybride sleepboten bouwen, dus Damen was een logische keuze om naar de mogelijkheid te kijken om een ​​volledig elektrisch model te ontwikkelen. De bereidheid van Damen om anders te denken en te investeren in het nodige onderzoek en ontwikkeling is cruciaal geweest voor het succes van dit project. ”

Damen heeft de gegevens verzameld uit de ASD Tug 2411 van Ports of Auckland en berekend wat de batterijvereisten zouden moeten zijn.

Het laadstation is gebaseerd op technologie in de auto-industrie. Een eenvoudig systeem, het heeft vier kabels op het schip dat op het station wordt aangesloten. Eenmaal aangesloten, heeft de 1,5 MW lader maar twee uur nodig om de RSD-E Tug 2513 volledig op te laden.

Voor absolute veiligheid (van het grootste belang in de scheepvaart) heeft de sleepboot ook twee 1000kW generatorsets. Ze bieden genoeg vermogen voor de sleepboot tot een trekkracht van 40 ton in het geval van een storing in het elektrische systeem of als het schip zijn batterijcapaciteit moet overschrijden.

Geen hybride systeem

Voor alle duidelijkheid: het is geen hybride systeem. Bij normaal gebruik worden de generatoren niet gebruikt. Het schip en het batterijsysteem zijn ontworpen om te voldoen aan de normale operationele behoeften van de haven

Geweldig nieuws voor havens over de hele wereld met groene ambities

Sjoerd de Bruin, Damen sales manager Asia Pacific uit: “de RSD-E Tug 2513 voltooit de cyclus van duurzaamheid, niet alleen schoon op uitstoot, maar ook in zijn krachtbron. Dit is geweldig nieuws voor de regio en ook voor andere havens over de hele wereld met groene ambities. De havens van Auckland hebben een moedige stap gezet in het pionieren met het gebruik van volledig elektrische havensleepboten en het is een eer om met hen aan dit project te werken. Dit sluit naadloos aan bij onze missie om de maritieme industrie te hervormen. We bouwen niet alleen een sleepboot, we gebruiken disruptieve technologie om de energietransitie te helpen. We willen de lessen die we in dit project hebben geleerd gebruiken om de duurzaamheid van de volledige portfolio van producten en diensten die Damen biedt te vergroten. “