INTERVIEW: “Er staat iets groots te gebeuren”

“We bewegen van traditionele betrouwbare systemen naar het gebruik van automatisering en het op afstand bedienen van schepen”, legt Mitchell Boswell, Electrical & Automation (E&A) Engineer bij Damen Shipyards Gorinchem uit. Wij spraken Mitchell over zijn werkzaamheden en uitdagingen. Ook zijn collega Alexander Spruijt, Manager Engineering, komt aan het woord en vertelt over de ambities van Damen Shipyards. Tekst gaat verder onder video.

View on Vimeo.

Oplossingen die bijdragen aan een betere toekomst

Tot 2017 werkte Mitchell in de olie- en gasindustrie in Australië, waar hij oorspronkelijk vandaan komt. Hij vloog de halve wereld over om vorig jaar bij Damen in Gorinchem aan de slag te gaan. “Ik was op zoek naar een baan in de maritieme sector. Naar mijn mening lopen we tegen het einde van het olie- en gastijdperk aan. De scheepvaartsector zal daarentegen nog lang bestaan”, legt Mitchell uit. “Ik vind het meer lonend om te werken aan oplossingen die bijdragen aan een betere toekomst, dan te werken met fossiele brandstoffen.” Dat is waarom Mitchell nu werkt op de engineeringafdeling voor Workboats bij Damen. “Ik ben blij dat ze mij hebben gevonden”, lacht hij.

“Natuurlijk was het in het begin best spannend. Verhuizen naar de andere kant van de wereld is niet iets dat je elke dag doet. Maar ik voelde mij hier direct welkom. Damen is een echt familiebedrijf en dat maakt het plezierig om elke dag naar je werk te gaan.” Dat er veel jonge mensen werken bij Damen, maakt dat Mitchell het ook erg naar zijn zin heeft. “Het is erg gezellig en we hebben veel lol met elkaar. Ook worden er veel sociale activiteiten georganiseerd vanuit Damen.”

Electrical & Automation Engineer

Werkzaam op het hoofdkantoor in Gorinchem kan Mitchell doen wat hij het liefst doet: bijdragen aan het creëren van groenere oplossingen. “Als productieondersteuning werk ik in multidisciplinaire teams aan nieuwe projecten en ontwikkelingen. Op dit moment werken we aan de ontwikkeling van volledig elektrische schepen die wereldwijd diverse operaties uit kunnen voeren”, legt hij enthousiast uit. “Ik werk als systeemintegrator voor elektrische automatiseringssystemen. Hier komt veel kennis van batterijvermogen en elektrische motoren bij kijken. Het is dus handig om dan een Electrical Engineer aan boord te hebben”, lacht hij. Binnen het ontwikkelingsteam is brainstormen erg belangrijk. “We zitten aan tafel met alle disciplines: werktuigbouw, scheepsbouw, onderzoek, inkoop en productbeheer. Erg interessant, want zo leren we ook weer van elkaar.”

Foto: Damen Shipyards

Dé manier van varen

De sector overtuigen om elektrische schepen te accepteren, is volgens Mitchell de grootste uitdaging. “In de nabije toekomst wordt dit dé manier van varen. Als je kijkt naar de automotive industrie, volgen de ontwikkelingen zich razendsnel op. In de scheepsbouw worden bedrijven nu door havens aangespoord om duurzamer te worden. De volgende stap is mensen echt aan boord te krijgen en te overtuigen om te kijken naar meer groenere oplossingen voor de scheepvaartsector.” Hoe pak je dit aan? “Met de technologieën en ervaringen die we binnen Damen hebben, kunnen we oplossingen bieden waardoor klanten vertrouwen krijgen in deze nieuw soort schepen en in de toekomst.”

Dagelijks leren we meer over nieuwe technologieën

En dat maakt het werken in de scheepsbouwsector voor een E&A Engineer als Mitchell erg interessant. “Automatisering en volledig elektrische oplossingen staan in deze sector echt nog in de kinderschoenen. Ik denk daarom dat we aan het begin staan van iets groots. We gaan van traditionele en betrouwbare fossiele brandstofsystemen naar het gebruik van automatisering en het op afstand bedienen van een schip. Er is nog een lange weg te gaan, maar dat maakt het juist spannend. Dagelijks leren we meer over nieuwe technologieën en ik vind het heel bijzonder om deel uit te maken van de overgang van fossiele brandstof naar meer duurzame energiebronnen. We staan pas aan het begin en ik ben erg benieuwd naar de komende jaren.”