Eerste Damen MAD3500 baggerschip te water gelaten

Op Damen Shipyards Galati (DSGa) in Roemenië is de eerste MAD 3500 te water gelaten, een Marine Aggregate Dredger-klasse. Het ruim 103 meter lange schip krijgt de naam ‘CEMEX Go Innovation’ en is de eerste van een nieuwe generatie efficiënte en economische baggerschepen die gespecialiseerd zijn in de winning van zand en grind uit de zeebodem. De Mad 3500 is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen CEMEX UK Marine en Damen.

Damen MAD3500 launched at Damen Shipyards Galati (1)_lowres
Damen MAD3500 gaat te water op Damen Shipyards Galati

Begin juli 2018 is de bouw van het schip begonnen bij Damen in Gorinchem en begin dit jaar is het schip naar Damen Shipyards Galati in Roemenië overgebracht voor de laatste fase van het project.

Damen en CEMEX hebben vanaf het begin samen aan de ontwikkeling van de MAD 3500 gewerkt. Het ontwerp is het resultaat van uitgebreid marktonderzoek en advies van klanten. De CEMEX Go Innovation is het begin van een nieuw tijdperk voor deze industrie die wordt geconfronteerd met een verouderende vloot van schepen. Het MAD-concept is ontworpen om aan de behoefte van moderne schepen te kunnen voldoen. Op het gebied van veiligheid, efficiëntie, minimale milieu-impact en bemanningscomfort. Tegelijkertijd moeten de schepen maximaal kunnen presteren in een werkomstandigheden die grote druk leggen op het schip en zijn uitrusting.

De extra functies zijn ontworpen om de productiviteit te maximaliseren en het onderhoud te minimaliseren. Onder meer door een uitstekende zeewering voor zowel comfort voor de bemanning als de bediening van het schip onder alle weersomstandigheden. En het schip heeft een gesloten boeg om de dekuitrusting te beschermen en het binnendringen van groen water in het vrachtruim te verminderen.

Alle baggerleidingen zitten boven het main deck level voor veiligheid, eenvoudige inspectie en kraanbereik, en de modulaire constructie van de door Damen ontworpen en gebouwde baggersystemen zorgt voor een snelle en gemakkelijke vervanging van versleten onderdelen op de leidingen en zeefinstallatie. De MAD 3500 heeft een trechtercapaciteit van 3.500 m³.

Het schip wordt naar verwachting in het voorjaar van 2020 opgeleverd.