RDM-terrein bestaat 10 jaar en wordt uitgebreid

Met 60 startups zit RDM nu vol. Maar startups worden groot en hebben op termijn meer ruimte nodig. Daarom werkt Havenbedrijf Rotterdam aan de ontwikkeling van M4Havens tegenover het RDM-terrein. Daar kunnen scale-ups straks terecht. CEO Allard Castelein: “Wij hebben meer dan voldoende ruimte en energie voor innovatie.”

Allard Castelein tijdens openingsspeech van het Future Flux Festival. Foto, Havenbedrijf Rotterdam.

Tien jaar geleden ging het innovatie-ecosysteem van start met één startup. “Nu zijn we volgeboekt met 60 startups. Daarom gaan we nog meer ruimte vrijmaken voor innovatie aan de overkant van de rivier op het terrein van M4Havens”, aldus Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam in zijn openingsspeech tijdens het Future Flux Festival. Terwijl RDM de plek blijft voor startups – van idee tot prototype moet M4Havens de plek worden voor scale-ups. Bedrijven die de startup-fase zijn ontgroeid, vinden daar een terrein waar wonen, werken en maken kunnen worden gecombineerd. “Wij hebben meer dan voldoende ruimte en energie om meer ondernemers te ondersteunen bij het realiseren van hun ideeën.”

Op deze locatie wordt de toekomst gemaakt

RDM is ook voor de Hogeschool Rotterdam een belangrijk terrein, stelt bestuursvoorzitter Ron Bormans. “Wij moeten nu studenten opleiden voor een toekomst die we niet kennen. Dat doen we allereerst door hen alles te vertellen over het verleden en heden. Daarnaast geldt: ‘if you don’t know the future, join the future’. Op deze locatie wordt de toekomst gemaakt. Wij zijn trots dat we daarvan deel mogen uitmaken.”

De hele haven is een ecosysteem

Bart Kuipers, haveneconoom van Erasmus Universiteit Rotterdam, prijst het ecosysteem dat op RDM is ontstaan. “De hele haven is een ecosysteem, dat weer bestaat uit kleinere ecosystemen. Het innovatie-ecosysteem is daarvan een voorbeeld. Innovatie is nodig om te garanderen dat Rotterdam ook over tien jaar nog steeds de meest relevante haven is”, aldus Kuipers, die wijst op de groeiende omvang van containerschepen. Die groei leidt tot congestie in de haven. “Innovatie is nodig om de daaruit voortvloeiende problemen op te lossen. Mijn favoriete innovatie is Pronto, de tool die de aankomsttijden van schepen voorspelt.”

Projecten die meer direct impact op de samenleving hebben

Een van de meest tot de verbeelding sprekende innovators is André Schiele, hoogleraar aan TU Delft. Na verschillende innovatieproject met robottechnologie in de ruimtevaart werkt hij nu aan projecten die meer direct impact op de samenleving hebben. Een voorbeeld is een technologie die golfbewegingen compenseert. “Die hebben we ontwikkeld voor de offshore-industrie, maar kunnen we ook gebruiken voor de bouw van windmolenparken op zee”, aldus Schiele.