Nieuwste aanwinst van DEME ‘Bonny River’ gearriveerd

‘Bonny River’, de nieuwste toevoeging aan de vloot van DEME is gearriveerd. Met de komst van de Bonny River, met een capaciteit van 15.000 m³, doet een nieuwe generatie sleephopperzuigers haar intrede. Dit schip is in staat om in zeer harde bodem te baggeren en tot op een diepte van meer dan 100 meter te werken. De veelzijdige nieuwe sleephopperzuiger combineert een zeer lange zuigbuis en een grote transportcapaciteit met een beperkte diepgang en beschikt bovendien over een rotssleepkop.

Bonny River. Foto, Van der Kloet.

Op dit moment wordt het baggerschip gemobiliseerd in Vlissingen en gaat binnenkort naar de Nieuwe Sluis Terneuzen voor ontginningswerken en naar de Belgische Noordzee voor opvullende loopgraven bij Elia’s Modular Offshore Grid

Ecologische innovaties

De Bonny River heeft een gesloten recirculatiesysteem. Dit minimaliseert de vertroebeling van het zeewater dat gegenereerd wordt door het overvloeiwater bij het baggeren, wat vooral in ecologisch kwetsbare gebieden erg belangrijk is. Daarnaast zorgen de hydrodynamische vorm van de romp en een tweetraps tandwielkast voor een aanzienlijk lager brandstofverbruik. De Bonny River is een volledig dynamisch gepositioneerde DP2 sleephopperzuiger, de eerste van dit type, die met uiterste precisie kan manoeuvreren. Het schip heeft een ‘Green Passport’ en een ‘Clean Design’ notering.

Eerste opdrachten in Nederland en België

De Bonny River wordt momenteel gemobiliseerd in Vlissingen voor zijn eerste opdrachten. Het schip gaat ongeveer 300.000 m³ zand winnen voor de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen in Nederland. Met de zandwinning wordt de eerste fase van het plateau gerealiseerd voor de bouw van de sluis. Deze werken worden gecombineerd met verdiepingswerken in de buitenhaven van Terneuzen. De Bonny River zal ook koers zetten naar de Belgische Noordzee. Het baggerschip gaat zo’n 45 kilometer sleuven opvullen voor het Modular Offshore Grid-project van Elia om de hoogspanningskabels van de Offshore Switch Yard naar Zeebrugge af te dekken en te beschermen. Bonny River wordt in het najaar gedoopt.

Nog 3 baggerschepen in aanbouw

Door permanent in de vloot te investeren wil DEME koploper blijven in de sector met schepen die uitgerust zijn met innovatieve technologieën en de operationele prestaties verder optimaliseren. Momenteel zijn er nog drie andere baggerschepen in aanbouw, waaronder de ‘Spartacus’ – de krachtigste cutterzuiger ter wereld – en de sleephopperzuigers ‘Meuse River’ en ‘River Thames’.