3e walk to work vessel ‘Acta Centaurus’ van Acta Marine gedoopt

Afgelopen woensdag, 22 mei is het 3e Walk to Work Construction Support Vessel van Acta Marine gedoopt in Den Helder door Marianne van Oord. Centaurus is een van de sterrenbeelden op het noordelijk halfrond. Er waren veel gasten en er werden rondleidingen gegeven aan boord van het gloednieuwe schip.

Luchtfoto doop Acta Centaurus Den Helder Foto Acta Marine
Tijdens de doopceremonie ‘Acta Centaurus’ in Den Helder. Foto, Acta Marine

Het schip heeft een capaciteit van 120 personen en een helikopterdek. Bovendien wordt Acta Centaurus uitgerust met een hybride batterijpakket om het brandstofverbruik verder te verlagen en daarmee bij te dragen aan een lagere CO2-voetafdruk.

Eerste opdracht in offshore wind voor MHI Vestas

Nadat Ulstein Verft eind april het schip had opgeleverd in Noorwegen maakte de Acta Centaurus haar eerste reis naar Den Helder. Op dit moment wordt het schip klaargemaakt voor haar eerste opdracht in offshore wind. Een charter voor MHI Vestas voor de ondersteuning van de installatie en in bedrijf stelling van 33 V164-8.4 MW MHI Vestas-turbines bij het offshore windpark Deutsche Bucht in de Duitse exclusieve zone.

De eerste klus van Acta Centaurus is al succesvol afgerond voor de Nederlandse energieonderneming ONE-Dyas. Een Walk to Work ondersteuning voor een korte onderhoudswerkzaamheden op het gasplatform M7 in de Nederlandse Noordzee. “Alle systemen hebben uitstekend gepresteerd. Met veel vertrouwen gaan we verder met haar volgende opdracht”, aldus Rob Boer, Managing Director bij Acta Marine.

Doopvrouw Marianne van Oord met Rob Boer tijdens doopceremonie. Foto, Acta Marine.

Zusterschip Acta Auriga

Acta Centaurus is een zusterschip van de Acta Auriga, die is opgeleverd in 2018 en is sindsdien non-stop in bedrijf op het BARD1 Offshore Windpark. Het succesvolle concept heeft geresulteerd in de tweede door Ulstein gebouwde schip. De schepen zijn gezamenlijk ontwikkeld met Ulstein SX195 ontwerpkenmerken, een SMST 3D-compensated gangway en een 6 ton 3D-kraan, en de speciale Ulstein X-BOW en X-STERN die de algehele zeewaardigheid en werkbaarheid van het schip optimaliseren.