Eerste kraanschip op LNG aan de slag in Botlek

Het kraanchip ‘Werkendam’ van Van Oord is deze week aan zijn eerste project begonnen. Dit eerste kraanschip ter wereld dat draait op LNG, verricht onderhoudswerkzaamheden in de Botlek. De baggerdiepte van zo’n 12 meter en korte transportafstand naar het stort lenen zich bij uitstek voor dit eerste project.

Rotterdam 9 mei 2019 LNG aangedreven kraanschip Werkendam van Paans Van Oord baggert voor het eerst in de Rotterdamse haven foto Ries van Wendel de Joode/HBR
Rotterdam 9 mei 2019 LNG aangedreven kraanschip Werkendam van Paans Van Oord baggert voor het eerst in de Rotterdamse haven. Foto Ries van Wendel de Joode, HBR.

Opdrachtgever Havenbedrijf Rotterdam is blij met de ingebruikname: “We stimuleren de transitie van stookolie naar LNG als brandstof voor de scheepvaart. Het is goed dat maritieme dienstverleners en de aannemerij voor hun vloot nu ook het voortouw nemen. Wij zullen daar als Havenbedrijf ook meer op gaan inzetten”, aldus Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf.

De Werkendam is het eerste schip van Van Oord dat volledig draait op LNG. Met een opslagtank op het achterdek kan de Werkendam genoeg LNG opslaan om 14 dagen te varen en te opereren zonder bij te tanken. Ten opzichte van een diesel-aangedreven schip stoot de Werkendam ruim 80 procent minder fijnstof uit en 70 procent minder stikstof. En er wordt een CO2-reductie geboekt van 25 procent.

Van Oord gaat het kraanschip vooral inzetten op Nederlandse projecten van dochteronderneming Paans Van Oord.

Zuinige kraan

Behalve de voortstuwing op LNG heeft de Werkendam ook een elektrische kraan uitgevoerd met zogeheten ultracaps. Daarmee wint hij energie terug bij bijvoorbeeld het laten vieren van een last.

De Werkendam is medegefinancierd door de Europese Unie.