Jan De Nul bestelt 3e offshore jack-up schip, de “Voltaire”

Jan De Nul heeft een derde offshore jack-up schip besteld bij de scheepswerf COSCO Shipping Heavy Industry in China. Het schip “Voltaire” genaamd is een revolutionair jack-up schip voor offshore installaties. Dankzij een hoofdkraan met een ongeëvenaard hefvermogen van meer dan 3.000 ton kan dit hefeiland de hernieuwbare energiesector helpen om een nieuwe generatie van windmolenparken op zee te bouwen. Het schip moet in 2022 klaar zijn.

De offshore windsector wereldwijd investeert in de ontwikkeling van een nieuwe generatie van offshore windturbines. Deze turbines kunnen meer dan 270 meter hoog zijn en hebben wieken van 120 meter lang. De offshore installatieschepen die momenteel op de markt beschikbaar zijn, ondervinden steeds meer moeilijkheden om deze nieuwe turbines, met hun enorme afmetingen en installatiehoogtes, en de steeds grotere funderingen te installeren.

De Voltaire is straks inzetbaar voor de hernieuwbare energiesector, voor de offshore olie- en gasindustrie, en voor ontmanteling van offshore installaties.

Voltaire versus de Eiffeltoren

Karakteristieken van dit future-proof jack-up schip

De Voltaire is specifiek ontworpen voor het vervoeren, hijsen en installeren van offshore windturbines, turbineonderdelen en funderingen. Het schip zal betere operationele limieten hebben dan de huidige jack-up schepen.
De belangrijkste kenmerken zijn een hoofdkraan van meer dan 3.000 ton, een operationele diepte van ongeveer 80 meter, een nuttige lading van circa 14.000 ton en accommodatie voor 100 personen.

Het schip heeft vier palen om een stabiele werkomgeving te creëren door zichzelf boven het zeeoppervlak te heffen. De Voltaire is uitgerust met een DP2-systeem. In vergelijking met de andere twee jack-up schepen van Jan De Nul, de Vole au vent en de Taillevent, heeft dit schip bijna 100 procent meer dekruimte. Het schip zal niet alleen in staat zijn om de toekomstige generatie windturbines en funderingen te vervoeren, dankzij de grotere dekruimte zal Jan De Nul ook de installatiewerken op zee kunnen optimaliseren, en het brandstofverbruik en de emissies kunnen verlagen.

Vernoemd naar Franse schrijver

Dit offshore jack-up schip is genoemd naar de Franse schrijver, historicus en filosoof François-Marie Arouet, beter bekend als Voltaire en een icoon van de Verlichting uit de 18e eeuw. Zowel Voltaire als het installatieschip zijn pioniers binnen hun vakgebied, aldus Jan De Nul.

De Voltaire zal op het vlak van milieu aan alle eisen voldoen, doordat het dezelfde uiterst geavanceerde emissiebehandelingstechnologie aan boord zal hebben als alle andere schepen met extreem lage emissies in de vloot van Jan De Nul (Ultra-Low Emission vessels of ULEv’s genaamd).

Baanbrekende emissiebehandelingstechnologie

Jan De Nul Group gaat milieu-uitdagingen aan door te focussen op het verlagen van de voetafdruk van zijn maritieme activiteiten op luchtkwaliteit en klimaat. Luchtverontreiniging is een van de grootste gevaren voor de volksgezondheid. Bouwactiviteiten op zee situeren zich meestal in de buurt van kustlijnen, grotere en kleinere havens, en dichtbevolkte gebieden.

De nieuwste generatie van Jan De Nul’s schepen is uitgerust met een filtertechniek voor uitlaatgassen die voldoet aan de strengere Europese EURO STAGE V-richtlijnen inzake emissies op het land en op binnenwateren. Ongeacht de brandstofkeuze of motortechnologie, de uitlaatgassen moeten altijd gefilterd worden. Daarom ontwierp Jan De Nul Group de Voltaire als een schip dat vaart op gasolie, maar uitgerust is met een uiterst geavanceerd tweeledig uitlaatgasfiltersysteem met een selectief katalytisch reductiesysteem (SCR) en een dieselpartikelfilter (DPF).