Twee bruggen op ponton voor Kieldrechtsluis in Antwerpse haven

Woensdag 27 maart is het staalconstructiebedrijf Aelterman in Gent gestart met het laden van twee bruggen op een ponton in opdracht van de NV Deurganckdoksluis. De stalen bruggen dienen voor de Kieldrechtsluis in de haven van Antwerpen.

Eerste brug is geladen op het ponton in Gent. Foto North Sea Port

Elke brug weegt 1.500 ton, is ongeveer 100 meter lang, 21 meter hoog en 15 meter breed. De twee bruggen worden samen op één ponton geladen, de ‘Caroline’ van de firma Sarens. Het ponton meet 122 meter bij 36,6 meter. De zware bruggen worden door een voertuig met 60 assen en 240 wielen op het ponton gezet, een zogenaamde SPMT (Self Propelled Modular Transporter).

De bruggen zijn volledig voorbereid op de terreinen van Aelterman aan het Kluizendok in Gent. De werkzaamheden zijn in de zomer van 2017 begonnen. Binnen twee jaar kunnen de bruggen als het ware ‘plug and play’ naar de werf vertrekken. Zo zijn de assen al gemonteerd en zijn alle nodige elektromechanische onderdelen aangebracht.

Op ponton de Westerschelde op

Woensdag 27 maart wordt de eerste brug op het ponton gereden. Op donderdag 28 maart volgt de tweede brug. Het transport van het ponton van aan het Kluizendok in Gent richting Antwerpen is voorzien op woensdag 3 april en duurt ongeveer één dag. Het ponton wordt voortgetrokken en gaat van het Kanaal Gent-Terneuzen, over de Westerschelde, tot in de haven van Antwerpen aan de Kieldrechtsluis.

Bruggen voor de Kieldrechtsluis

Op maandag 8 april wordt de eerste brug gemonteerd over de Kieldrechtsluis, momenteel de grootste sluis van de wereld. Op donderdag 11 april volgt de installatie van de tweede brug.