Biobrandstof met 90 procent minder uitstoot voor de binnenvaart

Het binnenvaartschip ‘For Ever’ van Combined Cargo Terminals (CCT) is voor het eerst volledig gebunkerd met biobrandstof van Goodfuels en Reinplus Fiwado. Er wordt tot wel 90 procent CO2-reductie gehaald met de duurzame biobrandstof in vergelijking met fossiele brandstof.

Binnenvaartschip For Ever gebunkerd met 100 procent biobrandstof. Foto, GoodFuels.
Binnenvaartschip ‘For Ever’ gebunkerd met 100 procent biobrandstof. Foto, GoodFuels.

Deze 2de generatie biobrandstof geeft bacterievorming geen kans en is in pure vorm direct inzetbaar in dieselmotoren, zonder aanpassingen aan het schip of de tankinfrastructuur. Er zijn dus geen grote investeringen nodig om op biobrandstof te varen en direct bij te dragen aan de reductie van CO2-uitstoot. Daarnaast verminderen biobrandstoffen ook de uitstoot van lokale emissies. Tijdens het varen wordt er gemeten op CO2, stikstof (NOx) en fijnstof (PM).

De geavanceerde biobrandstof van GoodFuels is gemaakt van duurzame, gecertificeerde afvalstromen. Het is een fossielvrije, synthetische biobrandstof van premium kwaliteit en een easy-to-use drop-in vervanger voor fossiele brandstof.

Pilot met Heineken

De biobrandstof levering is het vervolg van een succesvolle pilot met Heineken in 2017, daarbij werd er gevaren met een 30 procent-blend. Dit project is mede mogelijk gemaakt door financiering uit de stimuleringsregeling “Schone binnenvaart en duurzame logistiek in Rotterdam”, het Expertise en Innovatie Centrum Binnenvaart (EICB) en het Havenbedrijf Rotterdam.

CCT biedt duurzame transportoplossingen aan klanten zoals Heineken die met het binnenvaartschip ‘For Ever’ bier vervoert van de Heineken brouwerij in Zoeterwoude naar de diepzeeterminals in de haven van Rotterdam.

Groene Corridor

CCT is continu bezig om haar footprint te verlagen. Het testen van alternatieve brandstoffen is daar onderdeel van. Deze demonstratie is onderdeel van Groene Corridor, een samenwerking van Heineken, CCT, provincie Zuid-Holland, Wageningen Environmental Research en het Havenbedrijf Rotterdam om duurzame logistiek te ontwikkelen. Inmiddels werken meer dan 30 partners aan deze gezamenlijke ambitie om de transportroutes in het gebied tussen Zoeterwoude en de haven van Rotterdam klimaatneutraal, schoon, efficiënt, economisch duurzaam en passend in de omgeving te maken.

Vorige week kondigde GoodFuels al aan dat zij, in samenwerking met IKEA, CMA CGM en de GoodShipping Program, een zelfde soort project gaan starten voor zeetransport.