Binnenvaart voorzichtig positief over alternatieve ontsluiting Maasvlakte II

Het Rotterdams College van B&W kiest vooralsnog voor een simpele aanleg van Maasvlakte II, waarbij wordt afgezien van een eigen zeehaveningang met als doorsteekvariant een brede Yangtzehaven waar zowel zee- als binnenvaart gebruik van maken. CBRB, Kantoor Binnenvaart en Koninklijke Schuttevaer zijn over het nieuwe voorstel voorzichtig optimistisch.

 

Naast de verbrede en naar het zuiden verplaatste Yangtzehaven zou de uitbreiding van de containerafhandeling meer westelijk komen, gezien vanuit de Maasvlakte Olie Terminal. Omdat er geen aparte verbinding naar open zee komt in het nieuwe model, levert het varen van de Yangtzehaven naar het havenkanaal op de Tweede Maasvlakte waarschijnlijk minder problemen op met de downtime van de binnenvaart (de verwachte tijd dat wegens wind en golfslag niet gevaren kan worden door bepaalde schepen). Nautisch gezien blijft het een verslechtering – ten opzichte van de Hartelkanaalvariant, waar de binnenvaart eerder de voorkeur aan gaf – dat binnenvaart en zeevaart van dezelfde vaarroute gebruik maken.

Bron: CBRB, 21-02-2003;