Order mijnenjagers valt slecht bij maritieme industrie

De twaalf nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen voor de Belgische en Nederlandse marine worden gebouwd door een consortium onder leiding van het Franse bedrijf Naval Group. De Nederlandse en Belgische kabinetten zijn afgelopen vrijdag akkoord gegaan met het voorstel van Naval Group, dat na een door de Belgen geleide Europese aanbesteding werd gekozen.

Mijnenjager Zr. Ms. Willemstad. Foto, Defensie.
Mijnenjager Zr. Ms. Willemstad. Foto, Defensie.

Brancheorganisatie is zwaar teleurgesteld
Het besluit is slecht gevallen bij de Nederlandse maritiem-technologische industrie. Brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology (NMT) is zwaar teleurgesteld dat zo kort nadat de regering de Defensie Industrie Strategie heeft vastgesteld, deze order in handen is gegeven aan een consortium onder leiding van het Franse staatsbedrijf Naval Group. De order betreft een investering van € 2 miljard en is daarmee de grootste marinebouw-order die het ministerie van Defensie ooit heeft geplaatst. In het gekozen consortium is voor de zelfscheppende Nederlandse industrie vrijwel geen rol weggelegd.

Nederlandse bedrijven krijgen minimale rol
NMT-voorzitter Bas Ort: “Het besluit reikt verder dan de nieuwbouw van de schepen; het heeft ook tot gevolg dat de Nederlandse bedrijven een minimale rol krijgen in de instandhouding gedurende de gehele levensduur van de vloot mijnenbestrijdingsvaartuigen. Het verzwakt bovendien de samenwerking in de gouden driehoek tussen bedrijfsleven, overheid en de kennisinstellingen. Met dit besluit laat het kabinet de Nederlandse maritiem-technologische industrie ernstig in de kou staan.” 

De eerste van de twaalf schepen, zes voor ieder land, moet eind 2023 worden geleverd aan België. Nederland verwacht het eerste schip in 2025.