Van Oord bestelt twee waterinjectievaartuigen bij Kooiman

Van Oord heeft twee nieuwe generatie waterinjectievaartuigen bestelt bij Kooiman Marine Group. De schepen zijn multi-inzetbaar en het eerste schip is eind 2020 operationeel.

Rinus Kooiman van Kooiman en Jaap de Jong van Van Oord schudden de hand.

Deze nieuwe generatie kunnen waterinjectiebaggeren, massflowen en powerjetten. Daarnaast worden de schepen voorzien van deiningscompensatie en Dynamic Positioning waardoor het baggeren voorgeprogrammeerd en efficiënter kan verlopen. Door de wendbaarheid en geringe diepgang zijn de schepen uitermate geschikt voor het onderhoudsbaggeren van ondiepe havens bijvoorbeeld.

Restwarmte wordt opgeslagen in de accu’s

Tijdens het ontwerp is veel aandacht besteed aan de energie huishouding van beide schepen. De nieuwe waterinjectievaartuigen worden uitgerust met een hybride energiemanagementsysteem. Hierdoor kunnen de vaartuigen energie uit restwarmte, die normaal verloren gaat, opslaan in accu’s. Deze energie wordt vervolgens onder andere gebruikt voor de voortstuwing.

Minder CO2 uitstoot

De installatie van diesel- elektrische motoren zorgt voor een verlaging van CO2 uitstoot. De nieuwe waterinjectie vaartuigen voldoen aan de nieuwe IMO TIER III regelgeving voor het verminderen van schadelijke NOx emissies en zijn voorbereid op de EU STAGE V regelgeving.

Van Oord bestelt nieuwe generatie waterinjectievaartuigen. Foto, Kooiman.
Nieuwe generatie waterinjectievaartuigen. Foto, Kooiman.