Innovatief binnenvaartschip ‘Sendo Liner’ gedoopt

Afgelopen vrijdag, 15 februari, is het innovatieve binnenvaartschip ‘Sendo Liner’ gedoopt bij Concordia Damen in Werkendam. Het nieuwe schip kan 8 procent meer containers vervoeren dan andere schepen met dezelfde afmetingen. Door het innovatieve ballastsysteem kan de Sendo Liner haar kruiplijn verlagen om met lege containers de lage bruggen op de route te passeren. Het schip is 110 meter lang en 11,4 meter breed. De Sendo Liner vaart van Rotterdam naar diverse inlandterminals in het noorden van Nederland.

Sendo Liner tijdens doopceremonie. Foto, Damen.
Sendo Liner tijdens doopceremonie. Foto, Damen.

Lagere uitstoot

Naast de ladingcapaciteit heeft de Sendo Liner ook een lagere uitstoot met de diesel-elektrische aandrijving. De CO2 uitstoot is 40 procent lager per container. Dit schip etaleert de langetermijnvisie van de opdrachtgever ten voeten uit.

Modulair ontwerp

Ook is het schip modulair ontworpen, waardoor het snel aangepast kan worden aan de vraag van de klant. Hierdoor zijn de onderhoudskosten ook lager. Het schip is ook voorbereid om met accu’s te varen of op waterstof.

Sendo Shipping heeft nog twee identieke schepen in aanbouw bij Concordia Damen. Die worden naar verwachting eind 2019 opgeleverd.

Stuurhut van Sendo Liner. Foto, Damen
View on Twitter.

Sebastiaan van der Meer, directeur van Sendo Shipping: “De Sendo Liner is ontworpen op basis van vele onderzoeken, verschillende studies en verwerking van real data van onder andere het first hybrid ship waar wij al jaren mee varen en praktijkervaring mee hebben. Het onderstreept onze langetermijnstrategie en onze toekomstvisie. Het stelt ons in staat om onze doelstellingen van zowel duurzaamheid als grotere operationele capaciteit te verwezenlijken.