Jan De Nul haalt grote baggeropdracht in Australië binnen

Jan De Nul Group heeft een baggeropdracht in haven Port Hedland binnen gehaald om er een veilige en duurzame toegang tot de haven te maken. Haven Port Hedland is de grootste exporthaven van Australië. Dit project is de tweede fase van het grotere CROP-plan (Channel Risk and Optimisation Project) van de havenautoriteit om de exploitatie, ontwikkeling en groei van Port Hedland op de lange termijn te ondersteunen.

De afgelopen jaren voerde Jan De Nul Group als hoofdaannemer al verschillende baggerprojecten voor het verdiepen en onderhouden van de haven in Port Hedland uit.

CSD Niccolo Machiavelli. Foto, Jan De Nul.
CSD Niccolo Machiavelli. Foto, Jan De Nul.

Snijkopzuiger Niccoló Machavelli

Jan De Nul gaat voor dit project de grote snijkopzuiger Niccoló Machavelli met een totaal vermogen van 24,000 kW inzetten. De varwachting is dat de baggerwerken tegen de zomer van 2019 afgerond zullen zijn. Het eindresultaat is een vaarroute voor noodsituaties naast het bestaande maritieme toegangskanaal, verbeterde toevluchtzones en een grotere diepgang in het toegangskanaal.

Grootste exporthaven van Australië

Port Hedland ligt in het noordwesten van Australië en is de grootste exporthaven van het land. Het is ook de grootste exporthaven van mineralen in de wereld, met ijzererts als belangrijkste exportproduct. In de haven van Port Hedland worden dagelijks producten ter waarde van zo’n 140 miljoen Australische dollar verscheept. Daarvoor zijn dagelijks ongeveer 6.000 scheepsbewegingen nodig, die allemaal zo veilig en efficiënt mogelijk dienen te verlopen.