Ervaring met de FLEX tunnel, een flinke besparing voor de binnenvaart

“De FLEX Tunnel van Van der Velden geeft een enorme sprong in het realiseren van brandstofbesparing op binnenvaartschepen. Het halen van directe brandstofbesparing met slechts één extra onderdeel is meestal niet succesvol, maar met het FLEX Tunnel systeem zien we door slechts op één knop te drukken direct 9 procent brandstofbesparing. Het is een onderhoudsvrij systeem. Sinds 2015 hebben we geen problemen gehad, de FLEX Tunnel is altijd betrouwbaar geweest”, aldus Herbert Berger, Managing Director Rhenus Schiffsmanagement.

De Duitse rederij Rhenus PartnerShip heeft in 2015 als eerste de Van der Velden FLEX-tunnel geïnstalleerd op het binnenvaartschip ‘Rhenus Duisburg’. Het 110 meter lange schip vaart kolen met drie duwbakken van de havens in het ARA-gebied (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen) naar de Lünense haven in het Duitse Ruhrgebied.

Herbert Berger, geeft in een interview voor het online Damen Magazine inzage in de ontwerp-, tonnage-, reistijd- en brandstofverbruik gegevens van meer dan 200 reizen om enkele vragen te beantwoorden over zijn operationele ervaring met de Van der Velden FLEX Tunnel. Om te vergelijken is er gekeken naar het identieke zusterschip ‘Rhenus Lünen’, die niet is uitgerust met de FLEX Tunnel. De schepen varen met dezelfde belading op dezelfde route.

Hoe ging het deze zomer met de lage waterstanden?

“Ik heb nog nooit zulke lage waterstanden in de Beneden-Rijn gezien, in vergelijking met 2003, hebben we dit jaar een zeer lange periode van lage waterstanden gehad. Deze startten in juli en duurden gedurende de zomermaanden. Dit betekende dat belading van 2,80 meter diep niet langer mogelijk was. Hoewel dit uniek was, zal dit naar mijn mening in de toekomst geen uitzondering zijn.

Met een diepgang van 2,30 meter en minder blijft de FLEX-tunnel uitgeklapt tijdens de geladen reis. Daardoor worden de hoofdmotoren met minder vermogen ingezet. Te veel vermogen veroorzaakt trillingen in het achterschip van de boot.

Wat waren de laagste waterstanden waarin je nog steeds kon varen?

Op de route Rotterdam-Lünen konden zowel de Rhenus Duisburg als de Rhenus Lünen in bedrijf worden gehouden. Alleen bij een diepgang van 1,50 meter vond de kapitein het varen met drie duwbakken niet langer efficiënt.

En wat houdt dit in termen van laadcapaciteit in?

Tot nu toe was de laagste geladen diepte 1,55 meter. 1700 ton vracht kon nog worden vervoerd met drie duwbakken. Bij normale waterstanden kan deze tonnage worden vervoerd met slechts één duwbak.

Wat is de besparing op het brandstofverbruik?

In de dagelijkse praktijk vertoont de Rhenus Duisburg, in vergelijking met het zusterschip Rhenus Lünen, op de route van Rotterdam naar Wesel gemiddeld 11 procent brandstofbesparing. Dit komt overeen met een besparing van 277 ton CO2 per jaar.

Voldoet de FLEX Tunnel aan je verwachtingen?

“Jazeker, de FLEX Tunnel voldoet aan mijn verwachtingen, wij hebben geen moment spijt gehad van onze keuze voor dit innovatieve product. De basis voor onze beslissing om de FLEX Tunnel voor de Rhenus Duisburg te overwegen, waren de onderzoeken bij DST (Development Centre for Ship Technology and Transport Systems) en ook het vertrouwen en de moed om voor een nieuwe innovatie te gaan, er waren destijds namelijk geen empirische resultaten beschikbaar. De logische conclusie uit de rapporten, de probleemloze instroom naar de schroeven en het gebruik van een grotere propeller, heeft uiteindelijk bij ons de knoop doorgehakt.”

Over de Van der Velden FLEX tunnel

De Van der Velden FLEX Tunnel is een innovatief uitklapbaar tunnelsysteem dat speciaal voor schepen in de binnenvaart is ontwikkeld. Het systeem kan vlak in de scheepsromp worden geklapt. Dit verlaagt de totale scheepsweerstand en verhoogt de efficiëntie. Een schip dat in ondiepe wateren vaart, kan de tunnel inzetten om voldoende waterstroom naar de schroeven te creëren welke hierdoor hun efficiëntie kunnen behouden. Dit betekent dat, in ondiepe wateren, schepen die zijn uitgerust met de uitklapbare tunnel langer operationeel blijven dan andere schepen. De uitgeklapte tunnel sluit naadloos aan op de straalbuis en stopt eventuele valse luchtinfiltratie tussen buis en tunnel. Bovendien heeft de FLEX Tunnel een afmeting van ongeveer 66 procent van een conventionele tunnel. Met een duidelijke focus op efficiëntie kan elk scheepsontwerp (inclusief laadruimte en laadcapaciteit) worden geoptimaliseerd.