Economische impact van Rotterdamse haven groter dan gedacht

Nederland dankt 45,6 miljard euro ofwel 6,2 procent van zijn toegevoegde waarde aan de Rotterdamse haven. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Het Rotterdam-effect – Impact van mainport Rotterdam op de Nederlandse economie’ door de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) in opdracht van het Havenbedrijf.

Containerschip 'MSC MIRJAM'. Foto, Kees Torn, Havenbedrijf Rotterdam.
Containerschip ‘MSC MIRJAM’. Foto, Kees Torn, Havenbedrijf Rotterdam.

Dat betekent dat de Rotterdamse haven twee keer meer bijdraagt aan het bruto binnenlands product dan tot nu toe berekend. Traditioneel wordt bij de economische betekenis van de haven uitsluitend de directe werkgelegenheid en toegevoegde waarde gemeten inclusief zogeheten achterwaartse indirecte effecten. Met achterwaartse effecten wordt bedoeld de toegevoegde waarde die het gevolg is van inkoop door bedrijven vanuit de haven elders in de Nederlandse economie.

Het EUR-onderzoek neemt daarentegen ook de voorwaartse indirecte effecten van de Rotterdamse haven mee. Voorwaartse indirecte effecten zijn economische activiteiten die mogelijk worden gemaakt in Nederland dankzij de aanwezigheid van de Rotterdamse haven, zoals wederuitvoer via logistiek en distributie.

Verdienvermogen van haven is gezond

Een andere belangrijke bevinding van het rapport is dat het toekomstig verdienvermogen van de haven gezond is, zeker in de context van digitalisering en energietransitie, met sterke groeimogelijkheden voor de maritieme maakindustrie en de maritiem zakelijke dienstverlening in Rotterdam.

Allard Castelein, CEO van Havenbedrijf Rotterdam: “Dit wetenschappelijke onderzoek bewijst de enorme betekenis van de Rotterdamse haven voor de groei van de Nederlandse economie. Bovendien toont het rapport aan dat het toekomstig verdienvermogen van de haven robuuste groeimogelijkheden heeft. Beide kernbevindingen van het onderzoek onderstrepen de relevantie van mainport Rotterdam. Deze relevantie neemt alleen maar verder toe wanneer de Rotterdamse haven in staat is om ook een bijdrage te leveren aan actuele maatschappelijke opgaven: de verdere verduurzaming en digitalisering van de Nederlandse economie”.