Zeeschepen een stuk slimmer dankzij Shipathon

Op 9 en 10 november is de eerste editie van de Shipathon gehouden in de Undercurrent in Amsterdam. Een ‘hackathon’ waarin 100 enthousiaste kandidaten zich buigen over drie maritieme challanges. De 3 winnende teams maken met hun ideeën zeeschepen slimmer, schoner en efficiënter. De kandidaten kregen precies 18 uur en 52 minuten de tijd om de challanges uit te werken, een figuurlijke zeemijl in tijd. In 16 teams bedachten de deelnemers oplossingen voor drie challenges.

Winnaars van de Shipathon.

De challanges en de winnaars:

  • Welke nieuwe soorten data zijn nodig om het scheepvaartverkeer op de Westerschelde efficiënter en slimmer te maken?
    In de challenge van Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat en Rijkswaterstaat stond centraal welke nieuwe soorten data nodig zijn om het scheepvaartverkeer op de Westerschelde nog efficiënter en slimmer te maken. Team STTL analyseerde beschikbare big data om tot een oplossing te komen. “Al jullie ideeën hebben ons positief versteld doen staan en jullie zijn wat dat betreft allemaal winnaars. Maar team STTL heeft een concept ontwikkeld dat wij misschien morgen al in de praktijk kunnen brengen! Het is het meest innovatieve concept.”, zegt jurylid Paul Meijer van het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat bij de prijsuitreiking.
  • Ontwerp een emissieloos schip dat tussen Tilbury en Amsterdam kan varen over 10 jaar
    Team E-SHIPS is de trotse winnaar van de challenge waarin het ging om een concept voor een emissieloos schip dat over precies tien jaar moet kunnen varen van de Engelse haven Tilbury naar de Haven van Amsterdam. Zij ontworpen een concept voor een schip dat vaart op ammoniak. Hiermee wonnen ze een echte wellness-prijs: een rondvaart in de HotTug in Rotterdam. Hun idee is volgens jurylid Roel de Graaf van Netherlands Maritime Technology (NMT) een terechte winnaar, omdat “beide teams de opdracht goed hebben uitgevoerd, maar de haalbaarheid van het idee van Team E-SHIPS is een stuk hoger”.
  • Het optimaliseren van vaarbewegingen
    Voor de reders is het belangrijk dat efficiënt varen goed aansluit op de logistieke behoefte. In de challenge van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) stond het optimaliseren van de vaarbeweging centraal. “De ideeën zijn goed en vernieuwend, beide ideeën hebben positieve en uitdagende kanten”, zegt jurylid Annet Koster van de KVNR. “We hebben team Multiple Choice tot winnaar verkozen, omdat het idee verschillende systemen voor just-in-time varen samenbrengt in één platform. Dat maakt de zeevaart veel efficiënter.” Het winnende team gaat er vandoor met een sessie blokarten op het strand om lekker uit te waaien na de nautische mijl van de Shipathon.

Over de Shipathon
De Shipathon is een initiatief van NMT, in samenwerking met KVNR en met expertise van de HackathonFactory. Tijdens deze eerste editie zijn de deelnemers, studenten én young professionals, samengebracht in teams om onder leiding van mentoren en procesbegeleiders een innovatieproces te doorlopen. Hierbij bedachten zij oplossingen om zeevarende schepen slimmer te maken.

De Shipathon is ook mogelijk gemaakt door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Rijkswaterstaat, silver sponsors Royal IHC, Bosch Rexroth, Damen Shipyards Group, Feadship, Wärtsilä, Pon Power, RH Marine, Bakker Sliedrecht, Bolier, MAN Rollo en bronze sponsors Alewijnse Marine, Kranendonk Smart Robotics, Port of Amsterdam, Flex-It Rent en media partner Navingo. Ook de Samenwerkende Maritieme Fondsen: Vaderlandsch Fonds ter aanmoediging van ’s-Lands Zeedienst, Helden der Zee Dorus Rijkers Fonds, Stichting Ondersteuningsfonds NISS hebben dit initiatief ondersteund.

De volgende editie van de Shipathon gaat in het eerste kwartaal van 2020 plaatsvinden.