Krachtigste Snijkopzuiger ‘Spartacus’ te water gelaten

De enorme snijkopzuiger ‘Spartacus’ van DEME is succesvol te water gelaten op de scheepswerf van Royal IHC in het Nederlandse Krimpen aan den IJssel. Met een totaal geïnstalleerd vermogen van 44.180 kW is ‘Spartacus’ gewoon de krachtigste en milieuvriendelijkste snijkopzuiger (cutter suction dredger, CSD) die ooit gebouwd werd.

Tewaterlating Spartacus. Foto, Ruud Aantjes.

De Spartacus is ‘s werelds grootste zelfvarende cutterzuiger én de eerste die wordt aangedreven door vloeibaar aardgas (LNG). De vier hoofdmotoren kunnen werken op LNG, scheepsdieselolie (MDO) en zware stookolie (HFO). De twee hulpmotoren bevatten ook dualfuel technologie.

Tijdens de bouw van de LNG-aangedreven sleephopperzuigers Minerva en Scheldt River hebben IHC en DEME uitgebreide kennis opgedaan. Deze knowhow was van onschatbare waarde tijdens de bouw van de Spartacus.

De belangrijkste door LNG aangedreven CSD ter wereld vormt ‘Spartacus’ een nieuwe maatstaf binnen de sector. Het schip beschikt ook over verschillende bijkomende innovaties, zoals een warmteterugwinningssysteem, een “one-man operated dredge control” en een performante cutter ladder die een baggerdiepte van 45 meter kan bereiken.

“DEME’s focus op innovatie en duurzaamheid wordt weerspiegeld in het meerjarige vlootinvesteringsprogramma”, vertelt Alain Bernard, Bestuurder en CEO van DEME. “De nieuwe toevoegingen aan de vloot maken deel uit van onze voortdurende inspanningen om de efficiëntie verder te verhogen, zowel op het vlak van productie als op het vlak van milieuprestaties. ‘Spartacus’ onderscheidt zich door zijn ongeëvenaarde kracht en de hightech functies aan boord. De CSD zal leiden tot nieuwe prestatieniveaus en zal onze klanten flexibele oplossingen bieden voor baggerprojecten, zelfs in de zwaarste en meest afgelegen locaties.”

Ook Dave Vander Heyde, CEO van IHC, is trots dat deze belangrijke mijlpaal is bereikt in wat toch een uitdagend project was: “IHC staat erom bekend zijn grenzen steeds te willen verleggen om apparatuur en schepen met een hoge toegevoegde waarde voor onze klanten te ontwikkelen en te bouwen. De combinatie van kracht, grootte en innovatie maakt van ‘Spartacus’ een perfect voorbeeld van een dergelijk project. DEME was ooit het eerste baggerbedrijf dat een ‘reusachtig’ baggerschip op de markt bracht dat geleid heeft tot een nieuwe generatie van baggerschepen. Aangezien ‘Spartacus’ binnenkort ‘s werelds grootste en krachtigste met LNG aangedreven CSD zal zijn, zal DEME wederom een nieuwe standaard bepalen binnen de markt.”

De eerste nominatie voor een award is al een feit voor de ‘Spartacus’, aangezien DEME een plaatsje kreeg op de shortlist binnen de categorie ‘dredger of the year’ van de Dredging and Port Construction Awards. De winnaar zal aangekondigd worden op 20 november 2018.

Vlootinvesteringsprogramma 
Een aantal baanbrekende schepen werden recent opgenomen in de DEME-vloot, onder andere de baggerschepen met dubbele-brandstoftechnologie Minerva en Scheldt River in 2017, het kabelinstallatieschip ‘Living Stone’ en het DP2-hefvaartuig ‘Apollo’ in 2018. Andere innovatieve schepen die momenteel gebouwd worden, zijn onder meer de sleephopperzuiger van 15.000 m³ ‘Bonny River’ en het offshore installatieschip van de volgende generatie ‘Orion’. In oktober 2018 kondigde DEME ook de bestelling aan van twee nieuwe sleephopperzuigers en twee splijtbakken, die de vloot in 2020 zullen versterken.