Radartoren Maasvlakte in gebruik genomen

Vrijdag 12 oktober is de radartoren Maasvlakte II door Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf Rotterdam, in gebruik genomen. De 70 meter hoge toren op de zeewering aan de Prinses Maximaweg neemt de radardekking over van de voormalige vuurtoren aan de Europaweg. Die wordt gesloopt omdat hij aan het einde van zijn bouwkundige levensduur is. Bovendien neemt de radardekking steeds verder af doordat de Maasvlakte vol wordt gebouwd. “De ingebruikname is goed voor de veiligheid in de haven. Bovendien maakt de toren de haven weer een stukje mooier. Dat is goed voor het vestigingsklimaat en stimuleert mensen om er te werken.”

Radartoren Maasvlakte 2. Foto, Aeroview.

Taken toren
De radartoren zal naast een radarsysteem ook marifoonapparatuur huisvesten voor de communicatie met de scheepvaart. Bovendien gaat de radartoren met een straalverbinding de datacommunicatie verzorgen met Lichteiland Goeree, ongeveer 24 kilometer ten zuidwesten van Hoek van Holland. Op het eiland bevinden zich naast een vuurtorenlicht diverse middelen voor de scheepvaartbegeleiding, zoals een radarsysteem en hydro/meteo apparatuur.

Bijzonder ontwerp
De toren is in opdracht van Havenbedrijf Rotterdam, ontworpen en gebouwd door Hollandia Infra BV uit Krimpen aan den IJssel, die eerder bijvoorbeeld ook de Brighton i360 Tower en de Maeslantkering realiseerde. Hollandia Infra liet architect Syb van Breda een ontwerp maken met een getordeerde ovale vorm, waardoor een dubbel gekromde staalconstructie ontstaat. Dit is niet alleen een bijzondere vorm om te zien, maar ook een bijzonder stevige vorm die het staal een hoge stijfheid geeft. Dit is nodig om te voorkomen dat de 70 meter hoge toren onder alle weersomstandigheden kan voorzien in een nauwkeurig radarbeeld.

Opvallend materiaal
De toren is uitgevoerd in een weervast en voorgeroest staal, ook wel bekend als Cortenstaal, dat naast een karakteristiek uiterlijk vooral een functioneel karakter heeft. Het roest aan de buitenzijde sluit namelijk de onderliggende staallagen af van zuurstof waardoor de toren onderhoudsvrij blijft. Daarnaast is dit materiaal 100% recyclebaar. En daarmee is de nieuwe radartoren zowel duurzaam als esthetisch gebouwd en geheel naar wens van het Havenbedrijf om het haven- en industriegebied van Maasvlakte II ook aantrekkelijk te houden voor recreanten.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Posted on October 12, 2018 with tags .

Carrière>

Events>

<< Oct 2018 >>
MTWTFSS
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >