Zr.Ms. Johan de Witt vertrekt naar grootste NAVO-oefening sinds Koude Oorlog

Woensdag 17 oktober verlaat het amfibische transportschip Zr.Ms. Johan de Witt de haven van Den Helder en zet koers naar Noorwegen. Dit vertrek markeert de start van de Nederlandse deelname aan de NAVO-oefening Trident Juncture. Nederland stuurt ruim 2.200 militairen naar Noorwegen.    

Trident Juncture
De NAVO-oefening Trident Juncture 2018 duurt tot medio november en is de grootste NAVO-oefening sinds het einde van de Koude Oorlog. Ruim 50.000 militairen uit 31 landen, waaronder enkele NAVO-partnerlanden nemen deel. De NAVO test in de oefening de inzet van haar snelle reactiemacht (de NATO Response Force). In het fictieve scenario wordt de verdediging tegen een aanval op het NAVO-grondgebied beoefend. Trident Juncture is daarmee een demonstratie van de solidariteit en het vermogen van de NAVO om gezamenlijk haar grondgebied te verdedigen mocht dat nodig zijn.

Nederlandse deelname 
De ruim 2.200 deelnemende Nederlandse militairen komen vanuit de gehele krijgsmacht. De marine stuurt 1.000 militairen en vier schepen en vormt een zogenaamde Amfibische Taakgroep, waarbinnen vloot en mariniers nauw samenwerken. De luchtmacht neemt deel met ruim 50 militairen, drie helikopters en een KDC-10 tankvliegtuig. De landmacht stuurt ruim 1100 militairen en een groot aantal voertuigen. Zij leveren gevechtseenheden, logistieke troepen en -geïntegreerd met Duitsland- een hoofdkwartier van waaruit het grootste deel van alle NAVO-grondtroepen tijdens de oefening wordt aangestuurd.

Nederlandse Deelname Trident Juncture. Foto, Defensie.

Via zee, lucht, spoor en weg
Het is een flinke klus om al deze militairen en hun materieel naar Noorwegen te brengen. Met marine en civiele schepen wordt het gros van het zware materieel vervoerd naar Noorwegen. Een deel van de gevechtseenheden reist per trein naar Noorwegen. De luchtmacht zet haar transportvliegtuigen in om personeel en materiaal naar Trident Juncture te vliegen. Een transporteenheid van de landmacht reed twee weken geleden al over de weg naar Noorwegen. Een trip van 1.500 kilometer. Zij zorgen in Noorwegen voor het transport van de aangekomen NAVO-eenheden naar hun oefenlocaties.
Het samenbrengen van 50.000 NAVO-troepen vergt veel internationale coördinatie. De aankomst in de Noorse havens en op de vliegvelden wordt nauwgezet afgestemd om opstoppingen te voorkomen. De troepen moeten 25 oktober aanwezig zijn als de belangrijkste manoeuvres van de oefening beginnen. Maar de gelijktijdige verplaatsing van zoveel NAVO-troepen is al een oefening op zichzelf.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Oct 2018 >>
MTWTFSS
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >