Maersk vermijdt haven Rotterdam door acties bij APMT

Door een slepend arbeidsconflict bij APM Terminals (APMT) in Rotterdam zijn er al zeker vijf schepen van Maersk Line naar andere havens gestuurd. Dat bevestigde directeur Pieter Hartog, die verantwoordelijk is voor de twee terminals op de Maasvlakte aan Nieuwsblad Transport.

Foto, Maersk Line

Het gaat om de volledig geautomatiseerde APM Maasvlakte 2 en de conventionele APM Rotterdam. De schepen worden naar Belgische en Duitse havens gestuurd om vertragingen te voorkomen door de zogenaamde ‘langzaamaanacties’ bij APMT.

De zogenaamde ‘langzaamaanacties’ zijn begonnen nadat afgelopen vrijdag de onderhandelingen over de cao waren mislukt. De acties worden niet gesteund door de vakbonden FNV Havens en CNV Bedrijvenbond.

Er is onzekerheid over het open blijven van APM Rotterdam, de concessie loopt af in 2025 en het is nog duidelijk of de terminal daarna open blijft. FNV geeft aan overleg te willen met beide terminals en CNV om afspraken te maken over werkgelegenheidsgarantie en een royale ontslagvergoeding voor werknemers die boventallig raken. Beide terminals hebben ruim 500 werknemers.

Vandaag stond er een nieuwe onderhandelingsronde over de cao gepland, maar deze is afgezegd door de bonden omdat zij eerst meer duidelijkheid over de intenties van APMT willen. Hartog heeft laten weten dat hij direct om de tafel wilt zodra de bonden willen praten.

Bron: Nieuwsblad Transport