Twee schepen gedoopt van Baggerbedrijf De Boer in Cayenne

Het Sliedrechtse Baggerbedrijf De Boer heeft afgelopen donderdag twee nieuwe schepen gedoopt, de ‘Papillon’ en de ‘Fregate’. Beide schepen worden ingezet in de havens van Cayenne en Kourou in Frans-Guyana. De nieuwkomers zijn opgeleverd aan Boer Remorquage SARL, een samenwerkingsverband van Baggerbedrijf De Boer en Iskes Towage & Salvage uit IJmuiden.

‘Fregate’ (vooraan) en ‘Papillon’ tijdens de doopceremonie. Foto, Baggerbedrijf de Boer.

De investering vloeit voort uit het twaalfjarige contract dat het consortium in 2016 heeft gesloten met de Grand Port Maritime de Guyane. Naast onderhoudsbaggerwerkzaamheden, worden beide schepen ingezet voor assistentie van de scheepvaart en als standby- en blusboten in geval van calamiteiten.

Fregate: baggerschip en sleepboot ineen met hybride aandrijving
De ‘Fregate’ is de meest bijzondere van de twee. Het 29,2 meter lange schip is niet alleen een baggervaartuig (met de AIRSET water- en luchtdrukmethode) en sleepboot ineen, het schip is ook uitgerust met een hybride aandrijving. Het is een Damen WID-Tug-2915-HYBRID, door de Poolse werf SAFE in Gdansk is gebouwd.

Papillon: shallow draught
De ‘Papillon’ is een sleepboot van 22,7 meter lang (212 bruto tonnage) en is door Damen Shipyards Hardinxveld opgeleverd conform Franse regelgeving. De ASD Tug 2310 SD (shallow draught: 3,1 meter) zal voornamelijk ingezet worden voor assistentie in Kourou.