Ocean Cleanup officiëel gestart, plastic ‘opruimsysteem’ onderweg naar de Grote Oceaan

“The Ocean Cleanup”

 
Zaterdagavond is het door 24-jarige Nederlander Boyan Slat ontwikkelde opruimsysteem, een enorme buis die plastic in de oceaan bij elkaar gaat vegen, vertrokken vanuit San Francisco richting de Grote Oceaan.

Great Pacific Garbage Patch
Na een aantal weken testen voor de kust van de Noord-Amerikaanse stad is het gevaarte van The Ocean Cleanup gereed om de plastic soep in de oceaan aan te gaan pakken.
In de groeiende drijvende plastic soep, de zogeheten Great Pacific Garbage Patch die ongeveer drie keer zo groot is als Frankrijk, dobberen naar schatting 1800 miljard stukken afval.

Naast de Great Pacific Garbage Patch zijn er op dit moment nog vier grote afvalhopen in de oceanen, en een nieuwe hoeveelheid afval onderweg vanaf het vasteland. Wanneer afval te lang in het water ligt gaat het verbrokkelen met alle gevolgen van dien voor het milieu en voornamelijk de dieren die in en rondom het water leven. Om deze reden begon de Nederlander Boyan Slat zes jaar geleden met het uitwerken van zijn opruimsysteem genaamd System 001, en met het oprichten van het overkoepelende bedrijf The Ocean Cleanup.

“The Ocean Cleanup”

 
System 001
System 001 is een zelfstandig opruimsysteem bestaande uit een 600 meter lange arm die zo is ontworpen dat het in de vorm van een C door de wind en golven over zee voortbeweegt. Met behulp van schepen kan het gevangen afval vervolgens naar het vasteland worden gebracht voor recycling.

Als alles volgens plan gaat hoopt The Ocean Cleanup in de komende jaren meer van dit soort armen te kunnen bouwen om zo hun daadwerkelijke doel te behalen; in vijf jaar tijd de drijvende vuilnisbelt halveren en rond 2040 90 procent van het afval hebben verwijderd.

Kritiek
Toch is er ook kritiek op de oplossing van The Ocean Cleanup. Wetenschappers zetten vraagtekens bij het feit dat er naar schatting maar 3 procent van al het plastic dat in de zee ligt op de oppervlakte blijft drijven.

Ook is het nog onzeker of het systeem het plastic bij elkaar weet te houden bij heftige weersomstandigheden in combinatie met het groeiende gewicht van de plastic troep (de Geat Pacific garbage Patch weegt naar schatting zo’n 80 miljoen kilo).

 

De tocht van de installatie was via een live-stream te volgen. Het schip zet eerste koers naar een eiland uit de kust. Na twee weken testen zal het schip zijn reis vervolgen naar de plastic soep, zo’n 1800 kilometer verder.

Kijk voor meer informatie op www.theoceancleanup.com

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Sep 2018 >>
MTWTFSS
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >