DEME bestelt vier nieuwe schepen bij Royal IHC

DEME heeft de opdracht gegeven aan IHC voor het ontwerp en de bouw van vier nieuwe schepen. De order bestaat uit een kopie van de recent geleverde 8400 m3 TSHD ‘Scheldt River’, een 2.300 m3 sleephopperzuiger en twee 3.500 m3 split barges. Lees verder onder de foto.

‘Scheldt River’ ontworpen en gebouwd door IHC. Foto: DEME.

De Scheldt River is in 2017 opgeleverd en heeft met het innovatieve ontwerp
de ‘DPC Innovation Award’ gewonnen als eerste LNG-aangedreven baggerschip ter wereld en ze is momenteel genomineerd voor de ‘KNVTS-schip van het jaar’ prijs. Sinds de oplevering is het schip continu operationeel geweest op verschillende projecten in Europa.

De schepen
Het compacte ontwerp van de 2.300m3 hopper wordt gekenmerkt door een geringe diepgang
en kan wereldwijd worden ingezet voor projecten in ondiep water. De twee split barges zijn
gebaseerd op het IHC standaard ‘splittrail’ 3.500 ontwerp. Deze zijn zeer praktisch in gebruik in
combinatie met backhoe-baggerschepen, grijperhopperzuigers en CSD’s zoals de ‘Spartacus’
die momenteel wordt gebouwd door IHC in Krimpen aan den IJssel.

21 schepen gebouwd voor DEME
Dave Vander Heyde, CEO van Royal IHC: “IHC is trots dat DEME vier zeer competitieve nieuwe
schepen heeft besteld. Met deze order komt het aantal sleephopperzuigers in de vloot van
DEME, ontworpen en gebouwd door IHC, op 21.

“De modernste, veelzijdigste en meest milieuvriendelijke vloot”
Alain Bernard, CEO en directeur van DEME: “Deze bestelling toont onze voortdurende toewijding om de modernste, veelzijdigste en meest milieuvriendelijke vloot in de sector te exploiteren. Met ons meerjarig vlootinvesteringsprogramma bereiken we hogere performance niveaus en vergroten we de capaciteit van onze vloot, waardoor we onze klanten flexibele oplossingen kunnen bieden voor diverse baggerprojecten met verschillende omstandigheden.”