Noodschutregime voor opgesloten schippers in Deventer

Sluis Deventer. Foto: Gemeente Deventer.

Vandaag heeft de gemeente Deventer het noodschutregime in werking gesteld om de zes schepen die sinds 6 augustus in de haven vast liggen te bevrijden. Na een maand stilliggen kunnen de schepen hun werkzaamheden weer oppakken. Het scheepvaartverkeer op de IJssel wordt tegengehouden om tijdens het schutten zuiging van het water te voorkomen.

Het noodschutregime is alleen bedoeld om de vijf schippers te bevrijden uit de haven. De schippers moeten tijdens het noodschutregime rustige bewegingen maken met hun vaartuig en een gecontroleerde minimumsnelheid voeren.

Het schutten per schip duurt een uur is de verwachting. Het eerste schip was rond 10.00 uur de haven uit.

Erik Schultz, vicevoorzitter van brancheorganisatie Koninklijke BLN-Schuttevaer, is erg blij voor de binnenvaartondernemers. “Het was uitermate vervelend voor de betrokken binnenvaartbedrijven dat zij zo lang zonder inkomen opgesloten lagen in de haven. Wij zijn direct nadat bekend werd dat schutten niet meer mogelijk was onderhandelingen met de gemeente en het waterschap gestart om tot een oplossing te komen. Toen dat op korte termijn niet mogelijk was, hebben we ons best gedaan de situatie voor de getroffen ondernemers te verbeteren, zodat zij in elk geval kostenvrij konden liggen. Nu aan de acute nood voor de ondernemers een einde komt, zullen we ons buigen over de verdere afwikkeling en ons beraden over de maatregelen die nodig zijn om dit in het vervolg te voorkomen.”

Oorzaak
Door het lage waterpeil van de IJssel werd het verschil met de waterstand in de haven te groot voor de sluisdeuren en werd de sluis met onmiddellijk ingang niet meer bediend. Hierdoor konden de zes schepen die op dat moment in de haven lagen, deze niet meer verlaten.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Sep 2018 >>
MTWTFSS
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >