Eerste cruiseschip gedreven op LNG

De AIDAnova is het eerste cruiseschip dat volledig wordt aangedreven op LNG, vloeibaar aardgas. Het cruiseschip wordt komende week gedoopt. In september ontvangt de Eemshaven het ‘schoonste schip’ in de cruisesector.

Met zeventien restaurants, negen bars, zwembaden, een theater en luxe hutten voor ruim zesduizend passagiers is cruiseschip AIDAnova geen vreemde eend in de bijt in de cruisewereld. Toch zijn alle ogen op het schip gericht, omdat het in de cruisesector de eerste ter wereld is dat volledig vaart op LNG, vloeibaar gas. Deze schonere brandstof stoot 20 procent minder CO2 uit. AIDAnova is gebouwd bij de Meyer Werft in Papenburg, waar het de komende week wordt gedoopt.

De verandering is ingezet
Normaal gesproken stoot een cruiseschip, dat net als de meeste schepen op stookolie vaart, meer schadelijke stoffen uit dan honderdduizenden auto’s bij elkaar, stellen milieuorganisaties, waaronder de Naturschutzbund, de Duitse evenknie van Natuurmonumenten. Maar met de AIDAnova van de Duitse reder AIDA Cruises uit Rostock is de verandering ingezet. Andere rederijen volgen het voorbeeld. Verwacht wordt dat er in 2025 al 25 cruiseschepen op LNG rondvaren. Bij de Meyer Werft zijn er inmiddels dertien besteld, waarvan AIDAnova de eerste is. Kosten: een miljard Amerikaanse dollars.

Varen op LNG beperkt zich niet alleen tot cruiseschepen. De Britse organisatie Lloyd’s Register, die zich bezighoudt met het classificeren van schepen, voorspelde onlangs dat er in 2025 ongeveer 650 LNG-schepen op de zeeën varen. Dat zijn cruiseschepen, maar onder meer ook ferry’s en vrachtschepen. Zo wil de scheepsvaartsector meewerken aan een schoner milieu.

Halverwege september eerste tocht 
Halverwege september vaart het drijvende hotel over de Eems naar de Eemshaven om van daaruit aan de eerste serieuze tests op zee te beginnen. Normaliter ligt een cruiseschip van Meyer een paar weken in de Eemshaven. Voor dit schip neemt de scheepsbouwer ruim de tijd. Twee maanden heeft de AIDAnova de Groninger haven als uitvalsbasis voor oefensessies op de Noordzee. Pas daarna wordt hij officieel overgedragen aan AIDA Cruises.

Bunkeren van LNG brandstof
Voor Groningen Seaports wordt het bunkeren van de AIDAnova, gepland op 13 oktober, ook een eerste serieuze testcase. LNG is voor de Eemshaven niet nieuw, maar een cruiseschip van deze omvang van LNG brandstof voorzien is bijzonder. Rotterdam krijgt dit jaar ook bezoek van AIDAnova.