Eerste cruiseschip gedreven op LNG

AIDAnova Foto AIDA CruisesAIDAnova Foto AIDA Cruises

De AIDAnova is het eerste cruiseschip dat volledig wordt aangedreven op LNG, vloeibaar aardgas. Het cruiseschip wordt komende week gedoopt. In september ontvangt de Eemshaven het ‘schoonste schip’ in de cruisesector.

Met zeventien restaurants, negen bars, zwembaden, een theater en luxe hutten voor ruim zesduizend passagiers is cruiseschip AIDAnova geen vreemde eend in de bijt in de cruisewereld. Toch zijn alle ogen op het schip gericht, omdat het in de cruisesector de eerste ter wereld is dat volledig vaart op LNG, vloeibaar gas. Deze schonere brandstof stoot 20 procent minder CO2 uit. AIDAnova is gebouwd bij de Meyer Werft in Papenburg, waar het de komende week wordt gedoopt.

De verandering is ingezet
Normaal gesproken stoot een cruiseschip, dat net als de meeste schepen op stookolie vaart, meer schadelijke stoffen uit dan honderdduizenden auto’s bij elkaar, stellen milieuorganisaties, waaronder de Naturschutzbund, de Duitse evenknie van Natuurmonumenten. Maar met de AIDAnova van de Duitse reder AIDA Cruises uit Rostock is de verandering ingezet. Andere rederijen volgen het voorbeeld. Verwacht wordt dat er in 2025 al 25 cruiseschepen op LNG rondvaren. Bij de Meyer Werft zijn er inmiddels dertien besteld, waarvan AIDAnova de eerste is. Kosten: een miljard Amerikaanse dollars.

Varen op LNG beperkt zich niet alleen tot cruiseschepen. De Britse organisatie Lloyd’s Register, die zich bezighoudt met het classificeren van schepen, voorspelde onlangs dat er in 2025 ongeveer 650 LNG-schepen op de zeeën varen. Dat zijn cruiseschepen, maar onder meer ook ferry’s en vrachtschepen. Zo wil de scheepsvaartsector meewerken aan een schoner milieu.

Halverwege september eerste tocht 
Halverwege september vaart het drijvende hotel over de Eems naar de Eemshaven om van daaruit aan de eerste serieuze tests op zee te beginnen. Normaliter ligt een cruiseschip van Meyer een paar weken in de Eemshaven. Voor dit schip neemt de scheepsbouwer ruim de tijd. Twee maanden heeft de AIDAnova de Groninger haven als uitvalsbasis voor oefensessies op de Noordzee. Pas daarna wordt hij officieel overgedragen aan AIDA Cruises.

Bunkeren van LNG brandstof
Voor Groningen Seaports wordt het bunkeren van de AIDAnova, gepland op 13 oktober, ook een eerste serieuze testcase. LNG is voor de Eemshaven niet nieuw, maar een cruiseschip van deze omvang van LNG brandstof voorzien is bijzonder. Rotterdam krijgt dit jaar ook bezoek van AIDAnova.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Sep 2018 >>
MTWTFSS
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >