Maersk kiest Vopak in Rotterdam voor opslag schone brandstof

Maersk Line en Vopak gaan een lange termijn samenwerking aan voor de opslag van laagzwavelige scheepsbrandstof bij de Vopak-terminal in Europoort. Maersk Oil Trading gaat jaarlijks 2,3 miljoen ton van deze schonere brandstof (zwavelgehalte lager dan 0,5 procent) opslaan bij de Vopak-terminal in Europoort. Dit komt ruwweg overeen met 20 procent van de totale behoefte aan laagzwavelige brandstof van ’s werelds grootste containerrederij. Tekst gaat verder onder de foto. 

Maersk containerschip in Rotterdamse haven. Foto: Maersk.

Vanaf 2020 gelden strengere regels voor rederijen, opgelegd door de International Maritime Organization (IMO). Vanaf die tijd mag alleen nog stookolie met een zwavelgehalte hoger dan 0,5 procent gebruikt worden, in combinatie met zogenoemde ‘scrubbers’; dit zijn installaties die de zwaveloxiden filteren. Er zijn twijfels in de markt of er vanaf 2020 voldoende laagzwavelige brandstof beschikbaar is. Mede met het oog daarop heeft Maersk het meerjarige contract met Vopak gesloten.

Vopak investeert 40 miljoen om terminals geschikt te maken
Vopak investeert op zijn beurt wereldwijd 40 miljoen euro om de terminals geschikt te maken voor laagzwavelige brandstof. De terminal in Europoort, goed voor een totale opslagcapaciteit van net geen 4 miljoen ton, is in de tweede helft van volgend jaar klaar voor deze brandstofsoort.

Hari Dattatreya, Global Oil Director Royal Vopak: “We zijn erg trots dat wij Maersk mogen bedienen met dit speciale 0,5% zwavelhoudende bunkerpunt in hartje Rotterdam.”

Met Maersk als een van de grootste klanten van Vopak wil het bedrijf laten zien dat zij zich positioneren in de 0,5% zwavelbrandstofbunkermarkt waarmee zij hun klanten willen bedienen om te voldoen aan de IMO 2020-voorschriften in de belangrijkste mondiale bunkerhubs over de hele wereld.