Boskalis verlieslatend na voorziening van bijna 400 miljoen euro

BOKA Vanguard. Foto: Boskalis.

Door een voorziening van 397 miljoen euro heeft Boskalis in het eerste halfjaar verlies geleden. De transportactiviteiten aan de onderkant van de markt zijn verder verslechterd en inmiddels fors verlieslatend. Boskalis heeft daarom een voorziening genomen op goodwill en afschrijvingen gedaan op schepen. Daarnaast stopt het bedrijf met de transportactiviteiten van kleinere, oude schepen.

De financiële positie van Boskalis is onverminderd sterk met een solvabiliteit van 56,2 procent en een beperkte netto-schuldpositie van 239 miljoen euro.

Peter Berdowski, CEO Boskalis: “Het eerste halfjaar kende twee gezichten. Waar de contracting-activiteiten bij Dredging en Offshore Energy goed hebben bijgedragen, is het resultaat in belangrijke mate negatief gekleurd door de ontwikkelingen bij offshore services. Bij Dredging lagen de prestaties in lijn met de verwachtingen. We zijn erin geslaagd de omzet te vergroten met stabiel resultaat en daarenboven waren we succesvol in het aannemen van een aantal grote projecten waarmee we onze werkvoorraad aanzienlijk hebben vergroot.

Offshore contracting activiteiten als seabed intervention en cables hebben eveneens goed bijgedragen aan het resultaat. De pijn zat het afgelopen halfjaar nadrukkelijk aan de services zijde van offshore, en in het bijzonder aan de onderkant van de transportmarkt. Zoals eerder aangekondigd hebben wij onze positie daar opnieuw beschouwd en zijn wij tot de slotsom gekomen ons volledig terug te trekken uit dit verlieslatende segment zonder perspectief.

Met de onderkant van de transportvloot glijden we verder af in de markt en kunnen wij onvoldoende waarde toevoegen, in tegenstelling tot de bovenkant van de vloot waar we onderscheidend zijn, zeker ook in combinatie met onze andere schepen en activiteiten – geheel in lijn met onze strategie.

Vooruitkijkend zijn we gematigd positief. Bij Dredging hebben we een goedgevulde orderportefeuille en zien we interessante en ook omvangrijke projecten boven de markt. Bij Offshore Energy verwachten we een verbetering van de resultaten bij de contracting-activiteiten en bij services als gevolg van de ingreep in de vloot.

Ook zien we een toename van tenderactiviteiten in de offshore markt voor de middellange termijn. In de komende periode blijven wij daarom actief kijken naar mogelijkheden om het bedrijf te versterken en uit te bouwen in de offshore markt. Na de succesvolle overname van Gardline zien we meer kansen in de surveymarkt. Maar ook verdere versterking van onze positie in de high-end transport- en installatiemarkt heeft onze aandacht.”

Vooruitzichten
Bij Dredging & Inland Infra zien wij een pijplijn met een goede hoeveelheid aan tenders en werkvolume. Met de opdrachten in portefeuille is een goed deel van de vloot voor de komende 6 tot 9 maanden bezet.

Bij Offshore Energy zijn de vooruitzichten voor de rest van het jaar redelijk. De grote projecten in portefeuille bij contracting zullen naar verwachting goed aan het resultaat bijdragen en bij offshore wind zijn de vooruitzichten met de kabellegprojecten in uitvoering eveneens gunstig. Bij services blijft de afhankelijkheid van de grillige en vaak concurrerende spotmarkt echter groot. Met het afstoten van de onderkant van de transportvloot neemt een deel van die afhankelijkheid af en worden tevens verlieslatende activiteiten afgestoten. De betreffende schepen zullen naar verwachting in de komende twaalf maanden worden uitgefaseerd, in lijn met eventuele contractuele verplichtingen, zonder verdere consequenties voor het resultaat.

Het resultaat van Towage & Salvage zal naar verwachting niet materieel veranderen in het tweede halfjaar.

Uitgaande van de vlootplanning en werken in portefeuille, en onvoorziene omstandigheden voorbehouden, verwacht de Raad van Bestuur voor het tweede halfjaar 2018 een forse verbetering van de netto operationele winst ten opzichte van het eerste halfjaar. Naar verwachting zal het netto resultaatniveau van het tweede halfjaar 2017 echter niet worden geëvenaard.

Voor 2018 wordt een investeringsbedrag van circa 250 miljoen euro verwacht, exclusief acquisities. Dit zal uit de eigen kasstroom worden gefinancierd. De financiële positie van Boskalis is zeer solide en de solvabiliteit bedraagt 56,2 procent. Boskalis heeft een beperkte netto-schuldpositie van 239 miljoen euro en voldoet ruimschoots aan zijn financiële convenanten.

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Gepubliceerd op August 16, 2018

Carrière>

Events>

<< Sep 2018 >>
MTWTFSS
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >