Droogte: Topdrukte voor de binnenvaart

Door de lage waterstanden heeft de binnenvaart het druk op de rivieren. Foto: Navingo.

Binnenvaartschippers hebben het erg druk. Door de droogte zijn de waterstanden in de rivieren veel lager dan normaal in deze periode. Schepen kunnen veel minder lading vervoeren door de lage waterstand maar alle lading moet wel geleverd worden. Gevolg is dat er veel meer gevaren moet worden en alle schepen zijn op dit moment nodig om aan de vraag te kunnen voldoen. “Laag water in de Rijn is normaal na de zomer maar nu komt het erg vroeg in het jaar en de verwachting is dat het voorlopig wel even zo blijft.”, aldus Peter Schaberg van Brancheorganisatie BLN Schuttevaer tegen Radio Rijnmond. 

In de Rijn staat nu het peil op de helft minder, zo’n twee meter diepte. “Op hoger gelegen gebieden kunnen schepen zelfs maar een derde van de lading meenemen. We kunnen altijd wel blijven varen en er gaan ook wel duwbakken langszij mee bijvoorbeeld.”

“Het zijn allemaal vakmensen” 
Doordat er meer schepen nodig zijn is het ook drukker op de rivieren. “De diepgang is beperkt dus moet er nauwkeuriger aan de vaargeul gehouden worden, de vaargeul is ook smaller dus door het ontmoeten en passeren maakt het drukker op de rivieren. Maar dat komt allemaal goed, het zijn allemaal vakmensen”

“Zolang we klanten kunnen blijven bedienen is het gunstig voor de binnenvaart”
Op de vraag van Radio Rijnmond of de droogte dus gunstig is voor de binnenvaart zegt Schaberg: “Het is tweeledig, over het algemeen is de omzet gunstiger bij laag water omdat er meer werk is. Maar we willen ook een betrouwbare klant blijven. De binnenvaart wordt ook gepropageerd omdat het voor minder uitstoot zorgt en voor minder files maar we moeten wel onze klanten kunnen blijven bedienen. De extremen worden groter. We kijken samen met Duitsland en Rijkswaterstaat wat dit in de toekomst gaat betekenen. Mochten deze droogtes steeds vaker voor gaan komen dan moeten er wel maatregelen getroffen worden. Maar zolang we de klanten kunnen blijven bedienen is het gunstig voor de binnenvaart.

Het volledige gesprek met Peter Schaberg is terug te luisteren op www.rijnmond.nl.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Oct 2019 >>
MTWTFSS
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Geen evenementen Geen evenementen