Kilometers glooiing moet vervangen na grote olielek haven Rotterdam

Hebo Maritiemservice maakt de haven van Rotterdam schoon. Foto Port of Rotterdam.

Havenbedrijf Rotterdam gaat ongeveer de helft van de ruim 9 kilometer glooiingen die zijn vervuild door de zware stookolie die gemorst is door de Bow Jubail vervangen. De schade van de oliemorsing wordt geschat op zo’n 80 miljoen Euro. Het Havenbedrijf verhaalt de schade op Odfjell, de eigenaar van het lekkende schip Bow Jubail. “We zullen alles in het werk stellen om de schade te verhalen. Het kan niet zo zijn dat de maatschappij hiervoor opdraait”, aldus Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf. Odfjell wijst erop dat er een speciaal fonds is ingesteld waar de claims worden verzameld.

Hoge drukspuit met heet water
Al weken lang is Hebo Maritiemservice bezig met het opruimen van de zware stookolie. Voor deze klus is zelfs een speciale techniek ontwikkeld. Met een hoge drukspuit met water van 90 graden wordt de olie van de stenen gespoten. En de olie die vervolgens in het water loopt wordt weer opgezogen door een schoonmaakschip.

Zo’n 4,5  kilometer wordt vervangen
Bij de glooiingen zijn vaak de basaltblokken niet alleen aan de bovenkant besmeurd met olie maar ook aan de zijkant en onderkant ervan. Ook de filterlaag (puinlaag waarop de basaltblokken zijn geplaatst) is vervuild. Het lukt niet meer overal om de glooiingen schoon te maken met de hoge drukspuit met heet water. De zware stookolie is inmiddels meer dan een maand geleden gemorst dus zijn de vluchtige delen verdampt. Daarom is het op sommige delen voordeliger om het talud te vervangen.

Een maand geleden zijn de laatste stremmingen van de scheepvaart vanwege de waterverontreiniging opgeheven. Kademuren, steigers, boeien en palen kunnen over het algemeen goed worden schoongemaakt, omdat deze oppervlakken direct onder hoge druk kunnen worden ingespoten met schoonmaakmiddelen. Op dit moment moet er nog schoongemaakt worden op de gedeeltes van de haveninfrastructuur die niet beperkend zijn voor de scheepvaart en van en naar de betrokken terminals.

Nog maanden schoonmaken
De totale schoonmaakwerkzaamheden zullen naar verwachting nog tot het einde van dit jaar gaan duren. De Rotterdamse haven beschikt over bijna 75 kilometer kademuur en meer dan 200 kilometer glooiingen.

Odfjell Bow Jubail lekte 220 zware stookolie in de haven van Rotterdam op 23 juni. Foto: Port of Rotterdam

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Aug 2018 >>
MTWTFSS
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >