Overeenkomst walstroom studie Calandkanaal getekend

Heerema, Eneco en het Havenbedrijf Rotterdam hebben een Memorandum of Understanding getekend om tezamen een haalbaarheidsonderzoek te doen naar het creëren van een walstroomaansluiting in het Calandkanaal. De MOU is een grote stap voorwaarts in de ontwikkeling van walstroom in dit gebied en zou Heerema’s vloot van duurzame energie voorzien als zij in de haven zijn. De partijen hebben een consortium gestart en zoeken partners die een bijdrage willen leveren in de versnelling van de maritieme energie transitie.

Doel van het Partnerschap
Het doel van het consortium is om een haalbaarheidsonderzoek te doen naar het realiseren van walstroom in het Calandkanaal, waarmee duurzame energie wordt geleverd voor grote offshore schepen. De ordegrootte van de aansluiting is 20MVA. De visie is om uiteindelijk deze grote offshore schepen, als ze aangemeerd zijn in het Calandkanaal, volledig van groene stroom te voorzien. Een dergelijke walstroom aansluiting zou wereldwijd uniek zijn voor de offshore industrie.

Versnelling van de Maritieme Energie Transitie
Het aansluiting van de vloot van Heerema op walstroom zal een significante reductie van emissies en geluid teweegbrengen in het gebied. Omdat de diesel generatoren van de schepen worden uitgezet zodra een schip aangemeerd is, zullen vrijwel alle emissies – CO2, NOX, SOX en fijnstof – verdwijnen. Ook zal geluidsoverlast significant gereduceerd worden doordat de motoren uitgeschakeld worden. In de toekomst zouden ook andere schepen in het gebied kunnen worden aangesloten op de elektrische infrastructuur om de maritieme footprint in het gebied nog meer te verlagen. Dit is uiteraard afhankelijk van de resultaten van het haalbaarheidsonderzoek.

De Tekenceremonie
Ondanks de uitdagingen die het project met zich mee brengt, hebben alle betrokken partijen hebben een verregaande ambitie om walstroom te realiseren in het Calandkanaal. Tijdens de tekenceremonie bij het Havenbedrijf werd de nadruk gelegd op de mogelijkheden van verduurzaming die dit project met zich meebrengt.
Yvonne van der Laan, VP Industry & Bulk Cargo Business, Havenbedrijf Rotterdam, opende de ceremonie: “Het onderwerp energietransitie staat hoog op onze agenda. Deze haalbaarheidsstudie naar groene walstroom kan een nieuwe stap betekenen in de verdere verduurzaming van de infrastructuur van de haven. Het is ook een positieve ontwikkeling dat we dit in een coalitie doen met Heerema, Eneco en het Havenbedrijf Rotterdam. De energietransitie is immers een zaak van vele stapjes voorwaarts, met vele partners.”

Katja Langen, Directeur Business Development van Eneco sprak ook haar ambitie uit over het project: “Eneco wil graag onderzoeken hoe groene windenergie die op locatie wordt geproduceerd kan worden gekoppeld aan walstroomoplossingen – al dan niet mobiel. Deze vragen gaan we binnen deze samenwerking met Heerema en het Havenbedrijf Rotterdam beantwoorden.”

Namens Heerema ondertekende Saskia Rijtema de MOU, Chief Operating Officer. “Heerema is een familiebedrijf. Reputatie, veiligheid en duurzaamheid zijn de pijlers waarop wij onze onderneming voeren. Dat blijkt ook uit ons nieuwe schip, de Sleipnir, die nu gebouwd wordt en al op LNG zal varen. We zijn bijzonder dankbaar dat we deze stap kunnen zetten samen met deze partners en dat zij dezelfde ambitie hebben op het gebied van duurzaamheid.”

Heerema, Eneco, het Havenbedrijf en de reeds betrokken leden van het consortium zoeken nog aanvullende partners die kunnen assisteren in het haalbaarheidsonderzoek. Zo zou de toevoeging van andere maritieme partners die geïnteresseerd zijn schepen aan te meren in het Calandkanaal een meerwaarde kunnen bieden aan de ontwikkeling van de business case, omdat hierdoor de risico’s verminderd worden voor alle partijen.