Uniek in offshore wind, heavy lift- en installatieschip in 1 wordt gebouwd

Het Nederlandse ontwerpbureau Ulstein Design & Solutions heeft een uniek schip ontworpen voor Offshore Heavy Transport (OHT), het ULSTEIN Alfa Lift-ontwerp. Het unieke aan dit schip is dat het een half afzinkbaar heavy lift schip is die ook monopiles kan installeren door middel van de Liebherr kraan van 3.000 mt hijscapaciteit. De zware hijsoperaties op zee worden uitgevoerd wanneer het hoofddek onder water ligt. Voor het ontwerp is octrooi aangevraagd. 

OHT zet hiermee de eerste stap in de offshore wind installatiemarkt. Het eerste schip (met opties voor maximaal 3 andere schepen) wordt gebouwd door China Merchant Heavy Industry (CMHI) en is vanaf begin 2021 beschikbaar voor constructie- en installatieactiviteiten.

De capaciteiten van het schip komen overeen met de toekomstige eisen van de offshore windindustrie, waardoor ze tot 10 x 1.500 ton ultra-large jacket fundaties of 11 x 2.000 ton XXL-monopiles plus transition pieces (overgangsstukken) kan vervoeren en installeren voor de grootste verwachte windturbine-generatoren.

“In 2015 zijn we met de ontwikkeling begonnen van het ULSTEIN Alfa Lift idee. Ons doel was om de veiligheid tijdens werkzaamheden in afgezonken modus te vergroten en tegelijkertijd een grotere werkbaarheid te creëren voor hijsoperaties onderwater”, aldus Edwin van Leeuwen, managing director van Ulstein Design & Solutions.

“Een directe hit!”
“Het is echt fantastisch om met zulke capable ontwerpers te werken. Toen we Ulstein benaderden met onze visie om de offshore wind markt te betreden door een kraan op een afzinkbaar transportschip te plaatsen, legden zij direct in de meeting al het Alfa Lift ontwerp op tafel’, aldus Torgeir Ramstad, CEO van OHT. “Dat was echt een directe ‘hit’, omdat het ons zowel de mogelijkheid gaf om een nieuwe markt te betreden, als om de capaciteiten in onze bestaande markt te vergroten.” Tekst gaat verder onder foto.

“Een ontwerp met deze combinatie kent zijn uitdagingen”
“Dat OHT het vertrouwen heeft gegeven om hun eerste offshore installatieschip door ons te laten ontwikkelen, zien wij als een erkenning voor onze ontwerpcreativiteit en -kunde om nieuwe, kosteneffectieve scheepsontwerpen te maken”, vervolgt Van Leeuwen. “Een ontwerp maken met deze unieke combinatie aan functionaliteiten kent natuurlijk zijn uitdagingen. Dat er nu 2 jaar na de start een bouwcontract is getekend, geeft daarom des te meer voldoening. Het succes is een gevolg van de nauwe samenwerking tussen het team van OHT en ons ontwerpteam onder leiding van Dolf Manschot.”

Specificaties ULSTEIN Alfa Lift :

Loa 216.3 m
Lpp 204.3 m
Breedte (mal) 56.0 m
Holte (hoofddek) 12.6 m
Diepgang (ontwerp) 8.0 m
Diepgang (afgezonken max.) 27.6 m
Dienstsnelheid 13 kn
Geïnstalleerd vermogen 4 x 6,875 kW
Voortstuwingsschroeven 3 x 5,500 kW
Intrekbare schroef 1 x 3,000 kW
Boegschroeven 3 x 3,000 kW
Positioneringssysteem DP 2
Klassebureau DNV-GL
Deksterkte 30 t/m2
Accommodatie 100 personen