Het waait te hard op Maasvlakte 2 voor plaatsing radartoren

Vanwege de harde wind (windkracht 6) morgen bij de Maasvlakte 2 is de plaatsing van de 70 meter nieuwe radartoren aan de Prinses Maximaweg op de zeewering van de Maasvlakte 2 uitgesteld. Hollandia Infra liet weten misschien donderdag een poging te wagen maar dat is nog niet zeker.

Megatransport en opbouw
Op dinsdag 12 juni vond het transport plaats en is de toren in 3 kant-en-klare delen op een ponton geladen en vanaf de Hollandia yard in Krimpen aan den IJssel naar het uiterste puntje van de Maasvlakte II vervoerd. Het bijzondere transport dat dinsdag dwars door Rotterdam voer, trok onderweg veel bekijks. Op woensdag 13 juni is het eerste deel van de toren op de funderingsconstructie geplaatst. Deze fundering is eerder door Hollandia Infra partner Mobilis-Servicis gerealiseerd in de harde zeewering van Maasvlakte 2. Mobilis-Servicis realiseert in opdracht van Hollandia Infra ook de buiteninrichting en de bouwkundige voorzieningen binnenin de toren.

Stevige fundering in de zeewering
Plaatsing in de zeedijk is een complexe operatie omdat de zeewering niet mag verzwakken. Voor de ontgraving zijn eerst damwanden aangebracht om het dijklichaam te steunen en pas daarna zijn de funderingspalen ingedraaid. Ingenieursbureau Tauw bedacht een fundering met 40 meter lange schroefpalen die dicht onder het maaiveld met elkaar zijn verbonden door een stalen funderingsframe. Hierop wordt de 70 meter hoge toren gemonteerd.