Kabellegger ‘Living Stone’ verdubbelt productiesnelheid voor kabelinstallaties

Met een kabelcapaciteit van meer dan 10.000 ton, een geavanceerd kabellegsysteem, ‘dual fuel’-motoren en een DP3-systeem is de ‘Living Stone’ een echte mijlpaal in de sector. De ‘Living Stone’ gaat deze maand officieel aan de slag en zet meteen koers naar het Hornsea Project One offshore windturbinepark in het Verenigd Koninkrijk.

Marine en offshore engineeringspecialist Tideway heeft haar DP3 multifunctionele kabellegger ‘Living Stone’, het snelste en efficiëntste kabellegschip ter wereld, in gebruik genomen. Tideway, gevestigd in Breda is een dochteronderneming van DEME.

De Living Stone versterkt de vloot multifunctionele en valpijpschepen van Tideway die actief zijn in de offshore-energiemarkt. De ‘Living Stone’ beschikt over de recentste innovaties en is een uitermate flexibel schip. Dit schip voor kabelinstallaties kan ook rotsen plaatsen met een verticaal valpijpsysteem tot dieptes van 1.000 meter.

Het kabellegsysteem verdubbelt de productiesnelheid
Benedendeks zijn twee kabelcarrousels met elk een capaciteit van 5.000 ton geïnstalleerd. Samen kunnen de carrousels meer dan 200 kilometer kabel vervoeren en installeren in één enkele trip. Daarnaast kan de ‘Living Stone’ worden uitgerust met een derde bovendekse carrousel met een bijkomende laadcapaciteit van 2.000 ton en een kraan van 600 ton.

Kabellegsysteem door Tideway zelf ontworpen
De ‘Living Stone’ heeft een geavanceerd kabellegsysteem aan boord dat de ingenieurs van Tideway zelf hebben ontworpen en door de Reimerswaal-scheepswerf in Nederland is gebouwd. Tideway weet dat kostenbesparing belangrijk is in de offshore-windindustrie en heeft een systeem met twee kabelbanen ontworpen – één om de kabel te leggen en één waarop de volgende kabel tegelijk kan worden voorbereid en waarop het kabelbeschermingssysteem (CPS) wordt geïnstalleerd. Daardoor kunnen de kabels veel sneller worden voorbereid, is de handmatige behandeling beperkt en daalt het risico op beschadiging van de kabel. Het systeem verhoogt ook de inzetbaarheid van het schip en verbetert de productiesnelheid.

DP3 en dual fuel
De ‘Living Stone’ is ontworpen als een milieuvriendelijk schip met ‘dual fuel’-motoren. Het heeft een Green Passport en Clean Design Notation, die worden toegekend aan eigenaars en reders die ervoor kiezen om hun schepen op een duurzame manier te ontwerpen en inzetten. Alle nieuwe schepen in de vloot van DEME worden op een duurzame manier ontworpen. Ze beschikken over zogenoemde ‘dual fuel’-motoren, die zowel op LNG als op diesel werken. Dat vermindert de koolstofemissies aanzienlijk en herleidt de uitstoot van fijn stof, zwaveloxiden (SOx) en stikstofoxiden (NOx) tot bijna nul.

Hornsea Project One in het Verenigd Koninkrijk en Modular Offshore Grid in België
Na de laatste uitrustingswerken in Nederland zet de ‘Living Stone’ in juli koers naar haar eerste project. Het Hornsea Project One offshore windturbinepark met een capaciteit van 1,2 GW is het grootste ter wereld en bevindt zich op 120 km voor de kust van Yorkshire in het Verenigd Koninkrijk. Tideway zal onder meer exportkabels van drie verschillende offshore substations naar de wal en twee interlinkkabels installeren. Tideway staat ook in voor het verwijderen van rotsblokken, de pre-trenching en het trekken van kabels naar de substations, de installatie van kruisingen en het ondergraven van de kabels.

Modular Offshore Grid-project
Na de kabellegwerken voor Hornsea Project One gaat de ‘Living Stone’  meteen verder werken aan de kabelinstallatie voor de Belgische kust voor het Modular Offshore Grid (MOG)-project van Elia. Met het MOG-project bouwt Elia een offshore elektriciteitshub voor vier windparken om de geproduceerde energie zo efficiënt mogelijk aan land te brengen. Het is het eerste project van dit type in België en het creëert mogelijkheden voor de verdere ontwikkeling van hernieuwbare energie in de Noordzee.