Kabellegger ‘Living Stone’ verdubbelt productiesnelheid voor kabelinstallaties

Kabellegger 'Living Stone'. Foto: DEME

Met een kabelcapaciteit van meer dan 10.000 ton, een geavanceerd kabellegsysteem, ‘dual fuel’-motoren en een DP3-systeem is de ‘Living Stone’ een echte mijlpaal in de sector. De ‘Living Stone’ gaat deze maand officieel aan de slag en zet meteen koers naar het Hornsea Project One offshore windturbinepark in het Verenigd Koninkrijk.

Marine en offshore engineeringspecialist Tideway heeft haar DP3 multifunctionele kabellegger ‘Living Stone’, het snelste en efficiëntste kabellegschip ter wereld, in gebruik genomen. Tideway, gevestigd in Breda is een dochteronderneming van DEME.

De Living Stone versterkt de vloot multifunctionele en valpijpschepen van Tideway die actief zijn in de offshore-energiemarkt. De ‘Living Stone’ beschikt over de recentste innovaties en is een uitermate flexibel schip. Dit schip voor kabelinstallaties kan ook rotsen plaatsen met een verticaal valpijpsysteem tot dieptes van 1.000 meter.

Het kabellegsysteem verdubbelt de productiesnelheid
Benedendeks zijn twee kabelcarrousels met elk een capaciteit van 5.000 ton geïnstalleerd. Samen kunnen de carrousels meer dan 200 kilometer kabel vervoeren en installeren in één enkele trip. Daarnaast kan de ‘Living Stone’ worden uitgerust met een derde bovendekse carrousel met een bijkomende laadcapaciteit van 2.000 ton en een kraan van 600 ton.

Kabellegsysteem door Tideway zelf ontworpen
De ‘Living Stone’ heeft een geavanceerd kabellegsysteem aan boord dat de ingenieurs van Tideway zelf hebben ontworpen en door de Reimerswaal-scheepswerf in Nederland is gebouwd. Tideway weet dat kostenbesparing belangrijk is in de offshore-windindustrie en heeft een systeem met twee kabelbanen ontworpen – één om de kabel te leggen en één waarop de volgende kabel tegelijk kan worden voorbereid en waarop het kabelbeschermingssysteem (CPS) wordt geïnstalleerd. Daardoor kunnen de kabels veel sneller worden voorbereid, is de handmatige behandeling beperkt en daalt het risico op beschadiging van de kabel. Het systeem verhoogt ook de inzetbaarheid van het schip en verbetert de productiesnelheid.

DP3 en dual fuel
De ‘Living Stone’ is ontworpen als een milieuvriendelijk schip met ‘dual fuel’-motoren. Het heeft een Green Passport en Clean Design Notation, die worden toegekend aan eigenaars en reders die ervoor kiezen om hun schepen op een duurzame manier te ontwerpen en inzetten. Alle nieuwe schepen in de vloot van DEME worden op een duurzame manier ontworpen. Ze beschikken over zogenoemde ‘dual fuel’-motoren, die zowel op LNG als op diesel werken. Dat vermindert de koolstofemissies aanzienlijk en herleidt de uitstoot van fijn stof, zwaveloxiden (SOx) en stikstofoxiden (NOx) tot bijna nul.

Hornsea Project One in het Verenigd Koninkrijk en Modular Offshore Grid in België
Na de laatste uitrustingswerken in Nederland zet de ‘Living Stone’ in juli koers naar haar eerste project. Het Hornsea Project One offshore windturbinepark met een capaciteit van 1,2 GW is het grootste ter wereld en bevindt zich op 120 km voor de kust van Yorkshire in het Verenigd Koninkrijk. Tideway zal onder meer exportkabels van drie verschillende offshore substations naar de wal en twee interlinkkabels installeren. Tideway staat ook in voor het verwijderen van rotsblokken, de pre-trenching en het trekken van kabels naar de substations, de installatie van kruisingen en het ondergraven van de kabels.

Modular Offshore Grid-project
Na de kabellegwerken voor Hornsea Project One gaat de ‘Living Stone’  meteen verder werken aan de kabelinstallatie voor de Belgische kust voor het Modular Offshore Grid (MOG)-project van Elia. Met het MOG-project bouwt Elia een offshore elektriciteitshub voor vier windparken om de geproduceerde energie zo efficiënt mogelijk aan land te brengen. Het is het eerste project van dit type in België en het creëert mogelijkheden voor de verdere ontwikkeling van hernieuwbare energie in de Noordzee.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Sep 2018 >>
MTWTFSS
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >