Kooiman en De Cloedt bouwen coaster om tot sleephopperzuiger

DC Brugge Foto: Kooiman Marine Group.

Op 30 juni 2018 is de sleephopperzuiger ‘DC Brugge’ opgeleverd bij Scheepswerf Gebr. Kooiman in Zwijndrecht. De basis van DC Brugge is het casco van de DC Eems, een voormalige coaster van De Cloedt. In nauwe samenwerking tussen De Cloedt en Kooiman is de coaster omgebouwd tot de sleephopperzuiger. 

Het schip heeft een hopperinhoud van 2.450m3 en vervangt de 43 jaar oude Interballast 1 (1.680m3) en wordt ingezet binnen de granulaten-baggervloot van De Cloedt. Het vaargebied van het schip wordt voornamelijk de Westerschelde en de Belgische en Nederlandse kust. DC Brugge gaat ingezet worden voor het laden van beunschepen en het bevoorraden van de depots van De Cloedt.

De Cloedt en Kooiman hebben de volledige engineering en ombouw van het schip verzorgd. Ook de betimmering en de elektrische installatie zijn ontworpen en geleverd door Kooiman.

Afzonderlijk laden met twee beunen
De twee beunen kunnen afzonderlijk worden geladen en gelost waardoor twee verschillende zandsoorten kunnen worden meegenomen. De baggerinstallatie is voorzien van een in hoogte verstelbare zeefinstallatie voor het zorgvuldig kunnen sorteren van verschillende zandkwaliteiten.

Droog, nat en dumpen
Het schip kan haar lading op drie manieren lossen, droog, nat en door middel van dumpen. Het schip is uitgerust met een drooglosinstallatie. Door middel van een hydraulische kraan met grijper kan de lading worden gelost via een lopende band. Deze lopende band heeft een reikwijdte van zo’n 30 meter buiten het schip. Met deze installatie kan het schip onafhankelijk haar lading zelf lossen. Voor het nat lossen, bijvoorbeeld voor het laden van beunschepen, is het schip uitgerust met een schepenlaadpijp. Het schip is ook voorzien van bodemdeuren waardoor met behulp van een jetleiding de lading kan worden gedumpt.

Spudpalen
Door de twee ingebouwde telescopische spudpalen is het gebruik van afmeertrossen overbodig. In combinatie met de losinstallatie kan het schip op zeer veel plaatsen zelfstandig lossen.

Accomodatie voor acht bemanningsleden
De oude accommodatie is vervangen door een compleet nieuw stuurhuis. De nieuwe accommodatie is geschikt voor een achtkoppige bemanning. De nieuwe brug is voorzien van de laatste technieken op het gebied van nautische apparatuur en biedt een uitstekend zicht op het gehele schip.

Sleephopperzuiger ‘DC Brugge’. Foto: Kooiman.

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Sep 2018 >>
MTWTFSS
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >