Multi-inzetbaarschip ‘De Waddenstroom’ van RWS te water gelaten

Waddenstroom gaat te water Foto: Rijkswaterstaat.

Het tweede duurzame en multifunctionele schip van Rijkswaterstaat is op 29 juni 2018 te water gelaten. Het vaartuig, De Waddenstroom, is een van de drie Multi Purpose Vessel 30’s (MPV 30’s) die ingezet wordt door de Rijksrederij om specialistische werkzaamheden van hun diverse opdrachtgevers te faciliteren.

Voorheen was voor elke taak een apart schip nodig. Nu worden deze taken gecombineerd op één schip. De schepen varen straks van de ene opdracht naar de andere en blijven dus langer op het water. Dat is winst, maar betekent ook een flinke verandering voor de organisatie.

De Rijksrederij
De Rijksrederij is in 2009 opgericht en een samenvoeging van de schepen van de Douane, Kustwacht, het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en Rijkswaterstaat. ‘Nu we de krachten gebundeld hebben binnen één rederij, gaan we niet voor alle partijen met verouderde vaartuigen nieuwe schepen bestellen, maar maken we de schepen multifunctioneel inzetbaar’, vertelt Bianca Janssen, directeur van de Rijksrederij. ‘Neem bijvoorbeeld de visserijonderzoeken. Dat gebeurt in een bepaalde periode van het jaar, dus als je puur daarvoor een schip zou bouwen, dan is de kans groot dat het schip een deel van het jaar niet ingezet wordt. Dat kost geld. Daarom is dit Multi Purpose Vessel-concept bedacht. Meer doen met minder schepen. Dit maakt de Rijksrederij flexibeler en wendbaarder.’

Vlootvervangingsprogramma Rijksrederij
Dit schip is het tweede MPV 30-type dat door Scheepswerf Bijlsma Wartena B.V. is ontworpen en gebouwd. Na de tewaterlating wordt De Waddenstroom verder afgebouwd op de werf. Daar worden onder meer de machines en de motoren toegevoegd. De werf bouwt hierna nog een MPV 30-schip. De nieuwe schepen zijn onderdeel van het vlootvervangingsprogramma van de Rijksrederij. De komende jaren vervangt de organisatie ongeveer 20 schepen uit de jaren 80 die aan het einde van hun economische en technische levensduur zijn.

Tijdelijke werkorganisatie
Zo’n multi-inzetbaarschip vraagt ook om een multi-inzetbare bemanning: grotere en flexibele ploegen, meerdaagse diensten en geen vaste ligplaatsen meer. ‘Vooral dat laatste zorgt voor een organisatorische uitdaging’, vertelt Geerd Drost, projectleider van het transitieproces. ‘Hoe zorgen we bijvoorbeeld dat boeien en werkmaterialen op de juiste plek terechtkomen? En de bemanning zelf? Zijn er goede laadplatforms en stroomvoorzieningen? Dat moeten we allemaal in kaart brengen en logistiek op orde krijgen. Over een paar jaar moet de Rijksrederij volledig zijn toegerust op de nieuwe werkwijze. De komende anderhalf jaar gebruiken we om te leren en gaan we aan de slag in een ‘tijdelijke werkorganisatie’. Uiteraard zonder dat de klanten daar hinder van ondervinden, bijvoorbeeld door de herverdeling van werkpakketen van de schepen.’

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Jul 2018 >>
MTWTFSS
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Gentse Feesten met gratis rondvaarten

North Sea Port organiseert ook dit jaar tijdens de Gentse Feesten haar traditionele rondvaarten in het havengebied van Gent. Van zaterdag 14 tot en met zondag 22 juli 2017 vaart het havenjacht ‘Jacob van Artevelde’ maar liefst drie keer per dag het havengebied in. In totaal kunnen 2.500 passagiers vanop het water het havengebied van binnenuit beleven. De rondvaarten zijn helemaal gratis, maar vooraf inschrijven is wel verplicht.

Vertrek aan de Rigakaai
De ‘Jacob van Artevelde’ vertrekt vanaf de Rigakaai (tegenover ‘Weba’ en ‘Decathlon’) in het Gentse havengebied. Er zijn drie afvaarten per dag: om 10.30 uur, om 13.30 uur en om 16 uur. De trip duurt anderhalf uur. Tijdens de rondvaart geeft een gids uitleg over de haven en over wat er op de kaaien en het water te zien is. Per rondvaart kunnen er 90 passagiers aan boord. In totaal zullen zo bijna 2.500 passagiers het havengebied ontdekken.

Wel even inschrijven
Kijk op www.northseaport.com/rondvaarten voor meer informatie en reserveringen.

read more >

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >