Jumbo ontwikkelt Deckmarking-tool met ‘Billy Jean-methode’ als eerste ter wereld

Jumbo heeft samen met haar partners, ETTU en Friday Out Of The Box gewerkt aan een digitale oplossing om de maritieme industrie te innoveren. Samen hebben ze een Deckmarking-oplossing gemaakt met behulp van de Microsoft HoloLens. Hier het verhaal tot nu toe. 

De Uitdaging
Voorafgaand aan het laden van heavy cargo moet een tijdrovend proces worden uitgevoerd. Een technicus moet ervoor zorgen dat de juiste verankeringspunten op het dek worden gelast. Dit gebeurt meestal met de hand. Minstens twee personen bewapend met een blauwdruk en meetlint markeren de juiste plekken op het dek met een spuitbus (Deckmarking). Dit handmatige proces kost veel tijd en er is onvermijdelijk het risico van fouten bij het meten en het opnieuw moeten doen. Jumbo wilde een oplossing.

“We waren op zoek naar een efficiëntere manier om informatie op het dek te projecteren.” Samen met Friday Out Of The Box en ETTU begon de reis. “Om dit concept te realiseren, is Mixed Reality met behulp van de Microsoft HoloLens slim gebruikt om ons Deckmarking-proces te versnellen en te verbeteren”, aldus Wout Janssens, Director Operations & Engineering, Jumbo.

Zo werkt het
Met behulp van de Microsoft HoloLens kan de engineer de blauwdruk zien die direct op het dek van het schip wordt geprojecteerd. Dit maakt het eenvoudiger om de ankerpunten te markeren. Dit visuele proces stelt de ingenieur in staat om eventuele obstakels onmiddellijk op te merken en de verankeringspunten sneller toe te passen. Tekst gaat verder onder de video.

Nauwkeurigheid is niet simpel
Naast veiligheid en bruikbaarheid was de belangrijkste uitdaging een stabiele en zeer nauwkeurige projectie te creëren op het immense oppervlak van de Jumbo-schepen. Deze gespecialiseerde omgeving eist een nauwkeurigheid van 1 centimeter binnen oppervlakken van 12 bij 17 meter.

Billy Jean-methode
Omdat GPS-technologie niet nauwkeurig genoeg is voor dit werk, introduceerde Jumbo de Billy Jean-methode, gebaseerd op het nummer van Michael Jackson. Vergelijkbaar met de videoclip waarin de tegels oplichten terwijl de king of pop erop loopt, lichten de tegels op tijdens het lopen op het dek. Alleen de tegels die het dichtst bij de gebruiker staan, worden getoond. Dit resulteert in een zeer stabiele en nauwkeurige projectie.

Onlangs hebben nieuwe tests met verbeterde software geleid tot geweldige resultaten met betrekking tot prestaties en nauwkeurigheid. Nu is het tijd voor de laatste tests aan boord van Jumbo-schepen in Australië en in Rotterdam.

Enorme tijdsbesparing
Bij gebruik van de HoloLens-toepassing voor Deckmarking wordt de duur van het complexe laadproces aanzienlijk verminderd, waardoor de tijd in de haven en de bijbehorende kosten worden verkort. Bovendien verhoogt de HoloLens de betrouwbaarheid van de dekmarkering omdat het risico op menselijke fouten kleiner wordt.

Eerste ter wereld
“Nooit eerder is er zo’n high-tech toepassing zoals Deckmarking ontwikkeld. De nauwkeurigheid die nodig is om met deze applicatie een blauwdruk op het dek te kunnen projecteren, ligt op de rand van wat mogelijk is met de technologie van vandaag. Dit maakt de software uniek, en daarom heeft Jumbo deze oplossing gepatenteerd”, aldus Ralph Jansen, Application Manager, Jumbo.

Het Innovatieteam
Dit project is een samenwerking tussen Jumbo, ETTU en Friday Out Of The Box. Jumbo is een innovator in de maritieme industrie terwijl ETTU zich als een IT-dienstverlener richt op de ontwikkeling van de Mixed Reality-applicaties met behulp van de HoloLens. Friday Out Of The Box beheert belangrijke innovatieprocessen.

Door de nauwe samenwerking van de drie partijen, elk een specialist in zijn eigen vakgebied, is een applicatie tot leven gekomen die een directe meerwaarde biedt voor de bedrijfsactiviteiten van Jumbo en de maritieme industrie als geheel.