Baggerbedrijf de Boer heeft de groenste ploegboot ter wereld

Afgelopen donderdag is de nieuwste ploegboot ‘Peter’ opgeleverd aan Baggerbedrijf de Boer en is naar eigen zeggen de meest duurzame ploegboot ter wereld. Het vaartuig  is 22,4 meter lang en voldoet zowel aan de strenge IMO Tier 3 norm voor de uitstoot van schadelijke stoffen in de zeevaart als aan de Euro Stage 5 norm voor emissies in de binnenvaart.

Het door Hoekman Shipbuilding in Urk gebouwde schip wordt uitgerust met een multibeam en single beam waarmee de bodem volledig driedimensionaal in kaart gebracht kan worden. Deze peilingen vormen niet alleen de basis voor analyse van de uit te voeren werkzaamheden, maar bijvoorbeeld ook voor verantwoording van het geleverde werk richting opdrachtgevers. De ‘Peter’ is een doorontwikkeling van het in 2014 opgeleverde zusterschip ‘Kees jr.’ Een multifunctionele ploeg- en sleepboot.

De ploegbootvloot
Met de ‘Peter’ komt de ploegbootvloot van De Boer op vijf boten, waarvan de ‘Kees jr.’ momenteel in Hamburg ingezet wordt.

Twee hoofdmotoren, elk 550 pk
De ploegboot heeft twee Scania hoofdmotoren van elk 550 pk en is zij uitgerust met nabehandelingsystemen om uitlaatgassen te reinigen. John Nieuwenhuijse, manager New Building van Baggerbedrijf de Boer: “Het gaat dan om een selective catalytic reduction-systeem (SCR) in de uitlaat, dat stikstofoxide (NOx) omzet in waterdamp en stikstof. Daarnaast hebben we ook diesel partikel filters (DPF) geplaatst om de roetuitstoot te verlagen.”

Green Passport
Met de installatie van deze systemen sorteert de baggeraar voor op de wetgeving die IMO Tier 3 en Euro Stage 5 in respectievelijk in 2019 en 2020 pas verplicht stelt. Ook is de ‘Peter’ voorzien van een ‘Green Passport’ van de International Maritime Organization.

Over Baggerbedrijf de Boer – Dutch Dredging
Baggerbedrijf de Boer is een middelgroot baggerbedrijf, gevestigd in Sliedrecht. De activiteiten van het bedrijf bestaan uit baggeren en het verrichten van metingen en andere waterbouwkundige werkzaamheden. Het familiebedrijf bestaat zo’n halve eeuw en is uitgegroeid tot een organisatie met ongeveer 150 medewerkers en 30 schepen. In het buitenland hanteert het bedrijf de naam ‘Dutch Dredging’.