Daling kolenoverslag in Nederlandse zeehavens zet door

Foto: Pixabay.
De aanvoer van kolen in Nederlandse zeehavens daalde in 2017 met bijna 7 procent naar 50 miljoen ton. De kolenoverslag nam voor het derde jaar op rij af. Rusland was in 2017 het belangrijkste herkomstland van de ingevoerde kolen. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

In 2016 is 36 procent van de totaal in de EU via zee aangevoerde kolen in Nederlandse zeehavens overgeslagen. Rotterdam is met 25 miljoen ton overslag nog steeds de grootste kolenhaven van Europa. Hier kunnen de allergrootste schepen voor droge bulk kolen lossen. Amsterdam is met 19 miljoen ton de tweede kolenoverslaghaven, gevolgd door Hamburg met een overslag van ruim 7 miljoen ton in 2016. Ook in Groningen Seaports worden kolen via zee aangevoerd, voor de nieuwe kolencentrale in Eemshaven.

Kolenoverslag belangrijk voor havens
Voor de Nederlandse havens vormen kolen een belangrijk deel van de totale jaarlijkse goederenaanvoer. Van de totale goederenaanvoer via zee is een achtste deel kolen. In de haven van Amsterdam was de aanvoer van kolen in 2017 bijna 30 procent van de hoeveelheid geloste goederen. Een kwart van de hier aangevoerde kolen is bestemd voor Velsen en IJmuiden.In Rotterdam bestaat 8 procent van de totale aanvoer van goederen uit kolen. De kolenoverslag in Rotterdam is in 2017 met 11 procent afgenomen vergeleken met een jaar eerder.

Herkomst steenkolen
In 2017 werd ruim 50 miljoen ton kolen aangevoerd in Nederlandse havens. De grootste leveranciers zijn Rusland, de Verenigde Staten, Colombia en Australië, samen goed voor 80 procent van alle aangevoerde kolen. In 2017 heeft Rusland de plaats van Colombia als grootste leverancier van steenkolen overgenomen. In vergelijking met 2016 daalde de aanvoer uit Colombia vorig jaar met bijna 43 procent, sinds 2011 is de aanvoer met bijna 10 miljoen ton afgenomen. De import van kolen uit Rusland steeg in die periode juist met 350 procent. De hoeveelheid kolen uit de Verenigde Staten en Australië bleef vrij constant in de afgelopen jaren. De kolenaanvoer uit Zuid-Afrika piekte in 2014 met een aandeel van 17 procent en ligt nu met 7 procent weer op het niveau van 2011.

Bestemming aangevoerde kolen
Van alle in Nederlandse havens aangevoerde kolen is het grootste deel bestemd voor doorvoer naar Duitsland. In 2017 was ongeveer 30 procent bestemd voor de Nederlandse kolencentrales en staalindustrie. Het verbruik van kolen is in deze industrieën in 2017 met 10 procent gedaald. Op de Rotterdamse Maasvlakte werden in 2017 twee kolencentrales gesloten.

Kolentransport vooral met binnenvaart
Voor de Nederlandse markt hoeft maar een klein deel van de aangevoerde kolen verder te worden getransporteerd, aangezien de staalindustrie en de meeste kolencentrales in de havengebieden liggen. Alleen de kolencentrale in Geertruidenberg wordt via de binnenvaart bevoorraad.
Het grootste deel (78 procent) van de doorvoer van kolen naar het buitenland gebeurt met binnenvaartschepen. Het aandeel van de trein in het internationaal kolentransport is vorig jaar gedaald tot 22 procent. In 2016 ging meer dan een kwart van de uitgevoerde kolen via het spoor.

Van al het internationale goederenvervoer via de binnenvaart bestaat 20 procent uit het transport van kolen. Bij het spoor is het aandeel kolen 30 procent van het totaal vervoerde gewicht met het buitenland als bestemming. In 2016 lag dit aandeel nog op ruim 34 procent.

 

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Jun 2018 >>
MTWTFSS
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >

Open dag Eemshaven zaterdag 23 juni

Op zaterdag 23 juni van 10.00 tot 17.00 uur organiseert Groningen Seaports een Open Dag in de Eemshaven. Een veelzijdig programma voor jong en oud. Van informatietochten met bussen tot wateractiviteiten en er is een groot plein met foodtrucks en activiteiten.

Centrale punten in het hele programma zijn het bedrijf Wijnne Barends en het gebouwencomplex Nijlicht. Op het terrein van Wijnne Barends is een  groot ‘gezelligheidsplein’ ingericht met foodtrucks, springkussens, een bungee trampoline, schmink en muziek. In Nijlicht vindt een informatiemarkt plaats, waar onder andere de firma’s TenneT, Lagerwey, Aldel, Rob Ubels Waddenribtochten en Theo Pouw acte de présence geven. Deze bedrijven zullen onder andere aandacht schenken aan de vacatures die er zijn of komen en geven een doorkijkje in alle lopende en toekomstige projecten in en nabij de Eemshaven.

Rondritten per bus
Er rijden er voortdurend bussen vanaf NS station Eemshaven, Wijnne en Barends en Nijlicht rond volgens het bekende ‘hop on hop off’ systeem. Deze route leidt de bezoeker langs allerlei bedrijven en projecten in de haven.

Wateractiviteiten
Natuurlijk is de haven ook vanaf het water te bekijken. Zo biedt AG Ems (Borkumlijn) twee gratis rondvaarten aan. Verder wordt de hoogste windturbine van Nederland, David van de firma Lagerwey, opengesteld voor het publiek, opent het Zeemanshuis haar deuren, kun je terecht bij Restaurant Diekgat, waar ook Ron Burema RIB varen zich presenteert en ligt de Ecolution van Wubbo Ockels in de haven. En nog veel meer!

Extra treinen
Speciaal voor de open dag heeft Arriva haar dienstregeling voor het treinvervoer naar het nieuwe treinstation Eemshaven – die normaal is afgestemd op de vaartijden van de boot naar
Borkum – uitgebreid. Bezoekers kunnen de hele dag door gebruik maken van de trein. Hiervoor is zelfs een extra voordelig dagticket beschikbaar, waarop kinderen tot en met 11 jaar gratis meereizen. Vanaf half negen rijdt de trein ieder half uur vanuit Groningen naar de Eemshaven. De laatste (extra) reismogelijkheid vanuit de Eemshaven vertrekt om 17:52 uur richting Groningen.

Auto
Komt u toch met de auto, dan is er parkeergelegenheid in de omgeving van Nijlicht, het Zeemanshuis en bij Wijnne Barends. Borden geven dit aan bij binnenkomst in de haven.

Programma
Vanaf 15 juni is het definitieve programma te zien op www.groningen-seaports.com

read more >

Electric & Hybrid Marine World Expo

De Electric & Hybrid Marine World Expo wordt van 27 tot en met 29 juni 2018 in Amsterdam gehouden en is uitsluitend bedoeld voor het demonstreren van de allernieuwste elektrische en hybride voortstuwingstechnologieën, -onderdelen en -oplossingen voor de maritieme industrie.

De Electric & Hybrid Marine World Expo is een internationaal evenement met standhouders en bezoekers uit de hele wereld en het is de enige beurs en conferentie waar nieuwe efficiënte voortstuwingstechnologieën en -onderdelen worden getoond aan een publiek van ontwerpers van voortstuwingssystemen, scheepseigenaren en -operators, botenbouwers, motorfabrikanten, scheepsarchitecten en operators/bevelhebbers van militaire vloten.

Bezoekers krijgen uitsluitend puur elektrische voortstuwingssystemen, hybride systemen en uiteraard de onderdelen daarvoor te zien en de genodigden zijn degenen die verantwoordelijk zijn voor de inkoop en specificatie van scheepsmotoren en -onderdelen.

read more >

Gentse Feesten met gratis rondvaarten

North Sea Port organiseert ook dit jaar tijdens de Gentse Feesten haar traditionele rondvaarten in het havengebied van Gent. Van zaterdag 14 tot en met zondag 22 juli 2017 vaart het havenjacht ‘Jacob van Artevelde’ maar liefst drie keer per dag het havengebied in. In totaal kunnen 2.500 passagiers vanop het water het havengebied van binnenuit beleven. De rondvaarten zijn helemaal gratis, maar vooraf inschrijven is wel verplicht.

Vertrek aan de Rigakaai
De ‘Jacob van Artevelde’ vertrekt vanaf de Rigakaai (tegenover ‘Weba’ en ‘Decathlon’) in het Gentse havengebied. Er zijn drie afvaarten per dag: om 10.30 uur, om 13.30 uur en om 16 uur. De trip duurt anderhalf uur. Tijdens de rondvaart geeft een gids uitleg over de haven en over wat er op de kaaien en het water te zien is. Per rondvaart kunnen er 90 passagiers aan boord. In totaal zullen zo bijna 2.500 passagiers het havengebied ontdekken.

Wel even inschrijven
Kijk op www.northseaport.com/rondvaarten voor meer informatie en reserveringen.

read more >